شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ ۸۹ درصد مردم با قرنطینه موافقند، روحانی و مقام‌های ارشد حکومتی مخالف

تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه نظرسنجی ایسپا، وابسته به جهاد دانشگاهی نشان می‌دهد که  ۸۹/۴ درصد مردم ایران موافق قرنطینه شدن شهرهایی هستند که ویروس کرونا در آنها شیوع بیشتری دارد، اما حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه گفت: «ما اصلا چیزی به نام قرنطینه نداریم.»

بنابراین نظرسنجی که در فاصله روزهای ۲۱ تا ۲۵ اسفند ماه و در سطح ملی با اندازه نمونه هزار و  ۵۵۴ نفر به صورت مصاحبه تلفنی از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، انجام شده است، ۸۹/۴  درصد مردم ایران موافق اعمال قرنطینه به معنای محدود شدن ورود و خروج شهرها، تعطیلی شهر و بیرون نیامدن مردم جز برای کار ضروری، در مورد شهرهایی هستند که ویروس کرونا در آنها شیوع بیشتری دارد.

طبق نتایج مقایسه‌ای داده‌های این نظرسنجی زنان بیشتر از مردان موافق اجرای قرنطینه هستند چنانکه  ۹۲/۶ درصد زنان و ۸۷/۱ درصد مردان با قرنطینه شهرهای با شیوع بالا موافقند.

در میان گروه‌های سنی افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله  با ۹۲/۴ درصد بیشتر از سایر گروه‌های سنی موافق قرنطینه شهرها هستند. نکته مهم اینکه در میان گروه‌های سنی کمترین موافقت با قرنطینه شهرهای با شیوع بالا، متعلق است به گروه سنی بالای ۵۰ سال، با این همه در همین گروه سنی نیز ۸۵ درصد افراد بالای ۵۰ سال موافق قرنطینه شهرها هستند.

در نتایج اعلام شده از سوی ایسپا تاکید شده که با افزایش سطح تحصیلات میزان موافقت با قرنطینه شهرهای با شیوع بالا نیز افزایش پیدا می‌کند چنانکه ۹۵/۷  درصد افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا،  ۹۴/۱ درصد افراد با تحصیلات کاردانی و کارشناسی، ۹۰/۱  درصد افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم موافق قرنطینه شهرها هستند. با این حال ۸۴/۱ درصد افراد دارای تحصیلات کمتر از دیپلم نیز موافق قرنطینه شهرها هستند.

با وجود اینکه نظرسنجی ایسپا، نشان‌ می‌دهد که اکثریت مردم ایران درحال حاضر و با گذشت نزدیک به چهار هفته از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، موافق قرنطینه شهرهای با میزان ابتلای زیاد هستند، اما مقام‌های حکومتی با اعمال هرگونه قرنطینه حتی در حد منطقه‌ای مخالفت می‌کنند. در راس مخالفان قرنطنیه حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی و رییس شورای عالی امنیت ملی، قرار دارد که بارها به صراحت با آن مخالفت کرده است.

روحانی روز یک‌شنبه ۲۵ اسفند باردیگر بر مخالفت خود با قرنطینه تاکید کرد و گفت: «ما چیزی به نام قرنطینه اصلا نداریم اینکه شایع شده در تهران و یا در بعضی از شهرها برخی از فروشگاه‌ها، برخی از مشاغل قرنطینه می شوند، چنین چیزی اصلا وجود ندارد، نه امروز قرنطینه است و نه در ایام عید نوروز و نه بعد از آن و نه قبل از آن.»

او گفت که «همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند. خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید منتها همه تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی که دولت انجام می‌دهد حتی‌الامکان به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند، در جایی اجتماع نکنند و یا اگر اقدامی انجام می‌گیرد در چارچوب یک پروتکل بهداشتی باشد.»

روحانی حتی با تصمیمات تعدادی از استانداران و شوراهای شهر با اعمال محدود و منطقه‌ای قرنطینه یا محدودیت‌هایی در خصوص تعطیلی اصناف و ناوگان اتوبوسرانی و مترو نیز مخالفت کرد و گفت: «این نکته را هم تاکید می‌کنم مرجع اینکه کاری و یا کسب خاصی،  روزی و یا ساعتی تعطیل شود و یا با محدودیت مواجه شود، فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران است، استان‌ها، استاندارها و بخش‌های بهداشتی، به هیچ عنوان در این زمینه‌ها حق تصمیم‌گیری ندارند.»

رییس دولت دوازدهم تاکید کرد که «اینگونه محدودیت‌ها و هرگونه محدودیتی که بخواهد ایجاد شود ، صرفا در ستاد ملی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود و بنابر این در استان‌ها در این زمینه اقدامی نباید اصلا انجام گیرد.»

در بخش دیگری از نظرسنجی موسسه افکار سنجی دانشجویان ایران، ایسپا، که روز یک‌شنبه منتشر شد میزان نگرانی مردم ایران در خصوص ابتلا به ویروس کرونا مورد سنجش قرار گرفته است. بنابر این نظرسنجی ۷۵/۲  درصد مردم ایران به میزان زیاد و خیلی زیاد نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده‌هایشان به ویروس کرونا هستند و ۵/۱  درصد هم تا حدودی نگران هستند. در مقابل  ۱۹/۶ درصد از مردم نگرانی کم و خیلی کمی نسبت به ابتلا به کرونا دارند.

نتایج مقایسه‌ای داده‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که در ایران حدود ۷۸ درصد زنان و ۷۳ درصد مردان نگرانی زیادی نسبت به ابتلای احتمالی به ویروس کرونا دارند و این نگرانی در میان افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله با حدود ۷۸/۳ درصد بیش از دیگر گروه‌های سنی است.

نظرسنجی ایسپا همچنین نشان می‌دهد که سطح تحصیلات با میزان نگرانی افراد در خصوص ابتلا به ویروس کرونا رابطه مستقیم دارد و هرچه سطح تحصیلات افراد بالاتر باشد، میزان نگرانی‌شان از ابتلا به ویروس کرونا هم بیشتر است؛ ۸۱/۳  درصد افراد دارای تحصیلات ارشد و دکتری به میزان زیادی نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده‌شان هستند در حالی‌که این میزان بین افراد دارای تحصیلات کمتر از دیپلم ۷۳/۶  درصد است.

در این نظرسنجی، ۷۶/۳ درصد پاسخگویان ساکن مناطق شهری و ۲۶/۴ درصد ساکن مناطق روستایی بوده‌اند اما میزان نگرانی مردم در شهر و روستا تفاوت معناداری ندارد و تقریبا به میزان مشابه نگران ابتلا به ویروس کرونا هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More