شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ کاهش بی‌سابقه مسافران متروی پایتخت

در پی شیوع ویروس کرونا، یک مقام مسئول در شهرداری تهران از کاهش شدید استفاده از مترو از سوی شهروندان تهرانی خبر داد و گفت که «تعداد سفرهای روزانه با متروی تهران به ۸۰۰ هزار سفر کاهش یافته است.»

غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران، گفت: «سفرهای مترویی شهروندان تهرانی با کاهش بیش از یک میلیونی به حدود ۸۰۰ هزار سفر در روز رسید.»

این درحالی است که فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت متروی تهران، پیش از شیوع کرونا گفته بود که «روزانه حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار سفر با مترو» انجام می‌شود و رسیدن شمار سفرهای روزانه به ۸۰۰ هزار سفر نشان می‌دهد تعداد سفرهای روزانه متروی تهران بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد کاهش یافته است.»

مشاور شهردار و رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران البته کاهش روزانه یک میلیون سفر با متروی پایتخت را نشان «افزایش خود مراقبتی مردم» توصیف کرد و تاکید کرد که «خود مراقبتی مردم باید با جدیت ادامه یابد.»

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تعطیلی بسیاری از مراکز، همایش‌ها و شرکت‌ها برای مقابله با شیوع کرونا از جمله دلایل کاهش شدید سفرهای روزانه با مترو در تهران است.

با این حال انتشار ویدیوهایی  در شبکه‌های اجتماعی که از هوش رفتن برخی مسافران را به تصویر می‌کشد، در گسترش نگرانی مردم پایتخت در استفاده از مترو نقش داشته‌اند.

در این عکس‌ها و ویدیوها، مسافرانی به تصویر کشیده می‌شوند که به ناگهان دچار مشکلات جسمی شده و در بسیاری از موارد بی‌هوش شده و در واگن‌ها یا ایستگاه‌های مترو از حال می‌روند.

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران اما این تصاویر را بی‌ارتباط با شیوع ابتلا به ویروس کرونا دانست و خطاب به مردم پایتخت در صفحه توییتر خود نوشت: «به شایعه‌ها توجه نکنید. هر مورد مشکوکی مرتبط با کرونا را یقینا اطلاع رسانی می‌کنیم.»

غلامحسین محمدی با بیان اینکه «در مترو تهران روزانه میلیون‌ها نفر جابه‌جا می‌شوند و چنین صحنه‌هایی به‌دلیل ضعف، خستگی، افت فشار و بیماری‌های برخی مسافران در طول سال مکررا رخ می‌دهد» رسانه‌ها را به خاطر انتشار تصاویر از هوش رفتن برخی مسافران مترو مورد انتقاد قرار داد و گفت: «رسانه‌ها باید از سلامت روان مردم صیانت کنند.»

محمدی از جمله ویدیویی را منتشر کرد که یک واگن خالی از مسافر متروی تهران را نشان می‌دهد که در بخشی از آن یک مسافر بر کف مترو از هوش رفته است. رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران در توضیح این ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هرگونه ارتباط آن با شیوع کرونا در تهران را رد کرد و گفت: «صبح روز پنج‌شنبه هشتم اسفند، مسافری در خط یک مترو[تهران] و در مسیر ایستگاه شاهد‌ باقرشهر دچار ضعف ناگهانی شد که بلافاصله پس از توقف در ایستگاه شهرآفتاب با همکاری اورژانس تهران مداوای اولیه وی انجام شد.»

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران تاکید کرد که «این فرد هیچ‌گونه علائم ابتلا به بیماری کرونا نداشت و مرخص شد.»

رسانه‌های ایران در چند روز گذشته گزارش‌های متعددی درباره بسته شدن برخی ایستگاه‌های مترو تهران به دلیل مشاهده بیماران مشکوک به کرونا منتشر کرده‌اند. از جمله این خبرها بسته شدن ایستگاه شوش در روز اول اسفند ماه، دومین روز اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، بود که مقام‌های وزارت بهداشت تا آن زمان وجود شیوع این بیماری در پایتخت را انکار می‌کردند اما در آن روز محسن محمدیان،مدیر روابط عمومی شرکت متروی تهران، تایید کرد که این ایستگاه به دلیل مشاهده «مسافر خارجی» و با وضعیت نامساعد جسمی و مشکوک به کرونا برای ساعاتی تعطیل و بعد از ضدعفونی بازگشایی شد.

مقام‌های مسئول مترو و شهرداری تهران طی روزهای اخیر و با گسترش شیوع ویروس کرونا در پایتخت گفتند که «قطارهای متروی تهران در هر شبانه‌روز دو بار ضدعفونی می‌شوند که یکبار صبح هنگام و قبل از ورود مسافران و یک مورد نیز پس از اتمام مسافرگیری در مترو است.»

مقام‌های مسئول در شهرداری و متروی پایتخت تاکنون تمهیدات ویژه دیگری برای حفاظت از مسافران مترو تهران در قبال شیوع ویروس کرونا اتخاذ نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More