شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ ورود به سه استان شمالی ممنوع شد، به چهارده استان دیگر محدود

درحالی که مقام‌های مسئول سه هفته قبل و پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در قم با قرنطینه آن به شدت مخالفت کردند، اکنون ورودی‌های سه استان گیلان، مازندران و گلستان بسته شده و کنترل و اعمال محدودیت‌ در ورود خودرو و مسافر در ۱۴ استان شامل قزوین، خراسان‌رضوی، اصفهان، مرکزی، گلستان، قزوین، کرمان، ایلام، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، کردستان، کرمانشاه و زنجان آغاز شده است.

همزمان محمدحسین قربانی، که روز جمعه پس از برکناری مهدی شادنوش به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان منصوب شد، از احتمال به کار گرفتن «قوه قهریه» برای اجرای قرنطینه خانگی در این استان خبر داد.

قربانی با تاکید براینکه «امروز در یک جنگ تمام‌عیار هستیم زیرا کرونا یک ویروس به‌عنوان یک دشمن نامرئی و خشن در کمین تک‌تک مردمان گیلان است و اگر مردم به آن توجه نکنند قطعاً با مشکل مواجه می‌شوند»، گفت: «تنها راه قطع زنجیره ویروس کرونا و کنترل آن، ماندن مردم در منازل است و اگر مردم به این امر توجه نکنند شاید مجبور شویم با قوه قهریه مردم را در منازل قرنطینه کنیم.»

سه استان گیلان، مازندران، و گلستان که ممنوعیت شدید ورود خودروها و مسافران را به اجرا گذاشتند اکنون از جمله استان‌هایی هستند که با شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه هستند اما در بین این سه استان وضعیت در استان وخیم‌تر است و تاکنون صدها تن در آن به کرونا مبتلا شده و ده‌ها تن از جمله دو پزشک و سه پرستار جان خود را از دست داده‌اند.

هیچ گونه محدودیت یا منعی در ورود به قم، کانون اولیه شیوع ویروس کرونا در ایران، تاکنون اعمال نشده است و در مورد خروجی‌های آن نیز با استقرار تیم‌های دانشگاه علوم پزشکی و پس از تب‌سنجی اجازه خروج از این شهر را دارند.

استان گیلان: تمام جاده‌های ورودی بسته و جادهای خروجی به مازندران و اردبیل مسدود شد

حسین محمدپور، رییس پلیس راه گیلان، روز جمعه شانزدهم اسفند ماه، خبر بسته شدن تمام جاده‌های ورودی به این استان را به طور رسمی اعلام کرد و گفت: «به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا محورهای ورودی به استان گیلان بسته شده است.»

رییس پلیس راه گیلان، بسته شدن جاده‌های ورودی به گیلان را تصمیم کمیته استانی مقابله با شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و گفتا: «ماموران پلیس راه گیلان از ورود خودروها در تمامی محورهای ورودی به استان گیلان به جز مواد سوختی و فاسد شدنی جلوگیری خواهند کرد.» مسیر ارتباطی استان گیلان و استان اردبیل نیز بنابر تاکید مقام‌های هر دو استان مسدود شده است.

استان مازندران: تمام جاده‌های ورودی بسته شد

مازندران به عنوان اولین استانی که بستن ورودی‌های خود را عصر پنج‌شنبه پانزدهم اسفند ماه از رامسر و با بستن جاده کناره و تمام راه‌هایش به روی خودروهای ورودی از گیلان آغاز کرده بود، طی بامداد جمعه براساس مصوبه ستاد مقابله با شیوع کرونا ویروس با استقرار نیروهای نظامی و انتظامی محورهای کندوان، هراز و سوادکوه را بر روی خودروها و مسافران ورودی بست و طی روز جمعه نیز تمام مسیرهای ورودی از گلستان را مسدود کرد.

استانداری مازندران اعلام کرد که فقط به خودروهای حامل سوخت و موادغذایی و همچنین خودروهای پلاک بومی پس از پایش سرنشینان آن از نظر ابتلا به ویروس کرونا اجازه ورود می‌دهد.

انسداد محورهای ورودی مازندران به روی مسافران در روز جمعه وارد فاز جدی و عملیاتی شد و محورهای سوادکوه، کندوان، شرق و غرب استان به روی مسافران بسته شد.

این اقدام از پنجشنبه شب و در راستای در استان مازندران با بسته شدن محور ورودی رامسر عملیاتی شده و در روز جمعه به محورهای کندوان، هراز و سوادکوه کشیده شده است.

استان گلستان: ورود خودرو با پلاک غیربومی تا اطلاع بعدی ممنوع

عبدالرضا چراغعلی ، معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان نیز اعلام کرد جاده‌های ورودی این استان بر روی مسافران بسته شده و ورود خودرو با پلاک غیربومی به این استان‌ تا اطلاع بعدی ممنوع است.

او گفت که دستورات لازم در این خصوص به فرمانداران داده شده است و تاکید کرد که سلامت هم استانی‌ها و همه هموطنان برای ما مهم است، نگران سلامتی مسافران هستیم و به همین دلیل پذیرا میهمانان و مسافران نیستیم.

چراغعلی گفت که درخواست ما از هم‌وطنان سفر نکردن به استان گلستان و از هم استانی‌ها، استمرار قرنطینه در منازل است.

استان قزوین: ورود خودروها از قم، گیلان، مرکزی و البرز ممنوع، تست بهداشتی خودروهای تهران

ستاد مبارزه با ویروس کرونا در استان قزوین نیز شامگاه جمعه پس از برگزاری یک جلسه فوق‌العاده، اعلام کرد که همه اماکن عمومی در این استان تعطیل و تمام ورودی و خروجی‌های شهر قزوین کنترل شده و از رفت و آمد مسافران به‌شدت جلوگیری شود.

هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین، پس از جلسه فوق‌العاده ستاد مبارزه با ویروس کرونا، گفت: «بر اساس وضعیت قرمز ایجاد شده در قزوین، تمامی اماکن عمومی، امامزاده‌ها، موزه‌ها، مساجد، مراکز اقامتی و پذیرایی، در این استان تا هفته آینده تعطیل است.»

استاندار قزوین گفت: «از امشب، جمعه شانزدهم اسفند، ورود خودروها با پلاک استان‌های آلوده از جمله قم، گیلان، مرکزی و البرز به قزوین ممنوع و ورود خودروهای تهران پس از تست بهداشتی و با مراقبت شدید ممکن است.»

جمالی‌پور با تاکید براینکه «تمامی کلوپ‌ها و سالن‌های ورزشی، استخرها، آرایشگاه‌ها، مهد کودک‌ها، در قزوین تعطیل و تجمع بیش از ۱۰ نفر در هر نقطه شهر ممنوع است.»

استاندار قزوین همچنین اعلام کرد که جابه‌جایی مسافر به شهرهای رشت، قم، اراک، کرج، از سوی اداره پایانه‌های قزوین ممنوع شده است.

استان همدان: اعمال محدودیت برای خودروهای ورودی

سعید شاهرخی، استاندار همدان، نیز از اعمال محدودیت برای خودروهای ورودی به استان خبر داد و گفت که برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا در تعطیلات نوروزی هیچ‌گونه پذیرش مسافری نخواهیم داشت.

شاهرخی گفت که تمام مهمانسراهای ادارات، مدارس و ستاد اسکان استان همدان و خانه مسافرها از پذیرش مسافر منع شده‌اند و مراسم چهارشنبه سوری نیز نباید برگزار شود.

استان خراسان رضوی: مممنوعیت‌های درون استانی

علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان‌رضوی، نیز روز جمعه از اعمال محدویت‌های ترددی در مبادی ورودی این استان خبر داد و گفت که برای تعطیلات نوروزی نیز خراسان رضوی  پذیرای میهمانان نخواهد بود و هیچ‌گونه سرویس‌دهی در مراکز اسکان موقت نظیر مدارس و کمپ‌ها  نیز صورت نخواهد گرفت.

در شهر مشهد مرکز استان خراسان‌رضوی، نیز رییس پلیس راهنمایی رانندگی بینالود، شامگاه جمعه اعلام کرد که «تردد از مشهد به سمت طرقبه - شاندیز ممنوع شده است.» سلیمان ایزدی با بیان اینکه تمامی رستوران‌ها، تالارها و فروشگاه‌ها در شهرستان طرقبه- شاندیز به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است، گفت که اگر مردم در تردد رعایت نکنند و درخواست تردد به سمت این شهرستان ادامه داشته باشد محدودیت‌ها بیشتری اعمال خواهد شد.

استان اصفهان: ورود به کاشان ممنوع شد

ممنوعیت ورود خودروهای سایر استان‌ها  به استان اصفهان هنوز به طور کامل اعلام و اعمال نشده است اما علی قربانی فرمانده انتظامی کاشان جمعه‌شب از ممنوع شدن ورود خودروهای غیربومی به این شهرستان خبر داد و گفت: «ورود خوردروهای با پلاک غیربومی به شهرستان کاشان تا اطلاع بعدی ممنوع است و در این راستا چهار واحد ایست و بازرسی مشترک با حضور عوامل بسیج و دانشگاه علوم پزشکی در محورهای ورودی شهر راه‌اندازی شده است.»

شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در استان اصفهان که در نزدیکی شهر قم قرار دارند در دو هفته گذشته به شدت درگیر شیوع گسترده ویروس کرونا شده‌اند.

استان سمنان: تمام مسیرهای محلی منتهی به استان‌های مازندران و گلستان مسدود شد

تقی کبیری، رییس پلیس راه استان سمنان نیز اعلام کرد که تمام مسیرهای منتهی به استان‌های مازندران و گلستان به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی مسدود است. او گفت که مسیرهای منتهی به استان مازندران شامل شهمیرزاد به کیاسر، سمنان به فیروزکوه و دامغان به گلوگاه، و همچنین محورهای منتهی به استان گلستان از شهرستان شاهرود مسدود شده است.

استان زنجان: ورود خودروهای غیربومی ممنوع

رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی استان زنجان، نیز شامگاه جمعه با اعلام اینکه «در پی شیوع بیماری کرونا ورود خودروهای غیربومی به استان زنجان ممنوع است»، گفت: «از ساعت ۲۲ جمعه ۱۶ اسفند ماه ورود خودروهای غیر بومی به داخل استان زنجان در همه محورها ممنوع است.»

استان‌های دیگر: کنترل ورودی‌ها، تست در ورودی‌ها

در استان کرمان نیز عباس تقی‌زاده، مشاور رسانه‌ای استاندار، از آغاز اعلام کرد که براساس مصوبات ستاد مبارزه با کرونا، تمام ورودی‌های استان کرمان کنترل می‌شود و افراد مشکوک تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی در قرنطینه قرار خواهند گرفت. او تاکید کرد که استان کرمان شرایط پذیرش مهمانان نوروزی را نخواهد داشت.

حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز از مسدود شدن ورودی‌های اصلی این استان از جمله محورهای اصفهان به یاسوج  و شیراز به یاسوج بر روی خودروهای غیربومی خبر داد و گفت که تیم‌های غربالگری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و نیروهای انتظامی در این محورها مستقر شده‌اند.

او گفت که خودروهایی که دارای سرنشین‌های بومی هستند پس از انجام معاینه اولیه در صورت عدم وجود علائم بیماری مجوز ورود به استان کهگیلویه و بویرحمد را می گیرند و کسانی که تست آن‌ها مثبت اعلام شود، قرنطینه خواهند شد.

در استان‌های فارس، ایلام، کردستان، کرمانشاه و بوشهر نیز محدودیت‌ها و کنترل خودروهای ورودی را آغاز کرده اند و مهرداد ستوده، معاون استاندار بوشهر، نیز اعلام کرد که برای مقابله و مبارزه با انتشار ویروس کرونا سفر به استان بوشهر ممنوع است و تا اطلاع ثانوی خدمات گردشگری ارائه نمی‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More