شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ نامه وزیر درباره بحران ماسک، دستور تبدیل همه بیمارستان‌‌ها به قرنطینه کرونا

بحران شیوع کرونا در ایران به کمبود ماسک و اقلام بهداشتی و حفاظتی و همچنین کمبود تخت برای بستری شدن بیماران دامن زده است تا آنجا که وزیر بهداشت که بیست روز قبل از اهدای دو میلیون ماسک به چین خبر داده بود، در نامه‌ای به روحانی از مفقود شدن ماسک‌های تولید داخل خبر داد و همزمان معاون او دستور توقف پذیرش بیماران غیر اورژانسی را صادر و  تمام بیمارستان‌های سراسر ایران را ملزم به پذیرش بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا کرد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ خود به حسن روحانی، به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی، با تاکید براینکه از قبل ورود و شیوع ویروس کرونا به ایران را پیش‌بینی کرده بود، نوشت: «با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور طی نامه‌ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مامور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند.»

بحران ماسک

با فرا رسیدن «روز مبادا»ی مورد اشاره وزیر بهداشت اما به گفته او «علیرغم پیگیری فراوان مقدار اندکی [ماسک] خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد.» وزیر بهداشت در ادامه نامه خود نوشته که «متاسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده» است.

سعید نمکی همچنین اشاره کرده که همکارانش در وزارت بهداشت اکنون به دلیل «اجبار» و نیاز ضروری به ماسک، آن را «شبانه‌روز در بازار‌های مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند.»

این درحالی است که کمتر از یک ماه قبل، در هفدهم بهمن ماه، وزیر بهداشت از اهدای دو میلیون ماسک به چین خبر داده و گفته بود: « در دو نوبت قرار شد دو میلیون ماسک در راستای کمک‌های بشر دوستانه به کشور چین اهدا شود که در نوبت اول یک میلیون ارسال شده است و یک میلیون ماسک دیگر نیز اهدا خواهد شد.»

در همان روز وقتی خبرنگاران از وزیر بهداشت درباره «برخی تبلیغات صورت گرفته در فضای مجازی با عنوان فروش ماسک ضد کرونا» پرسیدند، گفت: «این موضوع کاملا بی‌ربط است و ما استفاده از ماسک را به صورت گسترده توصیه نمی‌کنیم.»

علاوه بر این  نمکی پیشتر بارها تاکید کرده که سیاست‌های اصلیش ممنوعیت واردات دارو و اقلام پزشکی به ایران تحت عنوان «حمایت از تولیدات داخلی» است و با وجود اعتراض‌های مختلف بیماران و انتقادات پزشکان، اصرار داشت که توانسته در مصارف ارزی کشور، ۶۰۰ میلیون یورو در واردات دارو و اقلام پزشکی صرفه جویی کند.

سعید نمکی در نامه تازه خود به روحانی اما پرسیده «در شرایطی که همکاران جان بر کفم در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند» و جان مردم « به دلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه» در خطر است، یک «شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که جسورانه روبه‌روی مردم و مسئولین می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که دویست میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند.»

او با طرح این سوال که «آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیمارانشان را در انبار‌ها برای سودجویی صد برابری و یا قاچاق به دیگر کشور‌ها تلنبار کنند»، خطاب به روحانی نوشت: «تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکارانمان در سراسر کشور باشیم.»

بحران تخت؛ تمام بیمارستان تبدیل به قرنطینه بیماران کرونا شدند

همزمان با نامه وزیر بهداشت درباره کمبود ماسک، دیگر مقام‌های وزارت بهداشت از کمبود تخت بیمارستانی برای بستری کردن بیماران کرونا خبر دادند.

علی ابزاره، قائم‌ مقام دانشگاه علوم پزشکی قم، روز شنبه با بیان اینکه تا صبح دهم اسفندماه ۶۵۲ نفر در چهار بیمارستان فرقانی، امام رضا، علی ابن ابی‌طالب و  کامکار قم بستری شدند، گفت: « هر چه تخت اضافه می‌کنیم و دارو و وسایل محافظتی توزیع می‌کنیم، باز هم شاهدیم که مردم در خیابان‌ها حضور دارند.»

چهار بیمارستان مورد اشاره قائم‌ مقام دانشگاه علوم پزشکی قم در مجموع ۸۵۰ تخت برای پذیرش بیماران دارند که اکنون ظرفیت آنها پر شده و دو بیمارستان دیگر تخلیه و به قرنطینه بیماران کرونا اختصاص یافته است.بهرام سرمست، استاندار قم گفت که درصورت ادامه وضعیت فعلی شیوع کرونا، قم نیازمند بیمارستان صحرایی است.

در تهران نیز ظرفیت بیمارستان‌های تعیین شده برای قرنطینه بیماران کرونا رو به پایان است و مقام‌های مسئول از آماده شدن اضطراری چند بیمارستان با ظرفیت ۴۰۰ تخت برای بیماران کرونا خبر دادند.

در برخی استان‌ها مقام‌های بهداشت و درمان خواهان استفاده از بیمارستان‌های و مراکز درمانی نیروهای مسلح شده‌اند از جمله فرهاد ابولیان‌نژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: «برای مقابله با ویروس کرونا در استان و نگهداری هرچه بهتر بیماران مبتلا، به محیط‌های بیمارستانی ارتش در استان نیازمندیم.»

در تازه‌ترین اقدام، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، طی دستوری که به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران ابلاغ کرد که تا اطلاع ثانوی از پذیرش و بستری بیماران غیر اورژانسی خودداری کرده و تمام بیمارستان‌های سراسر کشور آماده پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند.

براساس دستور معاون درمان وزارت بهداشت، کلیه بیمارستان‌های تحت پوشش این وزارتخانه اعم از بیمارستان‌های دولتی، بیمارستان‌های عمومی غیردولتی، بیمارستان‌های خصوصی و خیریه،به جز بیمارستان‌های تک‌تخصصی، موظف به پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More