شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ مرگ ۳۶۵ نفر دیگر در ۲۴ ساعت، ۹۱ هزار فوت بیش از سال گذشته در چهار ماه

 

تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت ایران در روز جمعه نشان می‌دهد تعداد جانباختگان ناشی از کرونا همچنان بالای سیصد نفر است و همچنان روزانه بیش از هشت‌هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند؛ همزمان مقایسه آمار جدید ثبت احوال حکایت از آن دارد که در چهار ماه نخست امسال بیش از ۹۱ هزار نفر بیشتر از سال قبل فوت کرده‌اند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز جمعه گفت در شبانه‌روز اخیر ۳۶۵ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و مجموع فوت‌شدگان به ۳۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسید.

همچنین به گفته لاری، در شبانه‌روز اخیر هشت‌هزار و ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و مجموع مبتلایان از ابتدا تاکنون به حدود ۶۰۵ هزار رسید.

آمار روز جمعه با اینکه اندکی بهتر از دو روز قبل از آن است، با این حال هشت تا نه برابر اردیبهشت‌ماه است.

روز چهارشنبه تعداد جان‌باختگان به  ۴۱۵ نفر رسید که بالاترین رقم از ابتدای شیوع کرونا در ایران بود. این رقم در روز پنجشنبه ۳۹۹ نفر بود.

 

افزایش آمار فوتی‌های امسال نسبت به سال قبل

از سوی دیگر داده‌های سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد در چهار ماه نخست سال ۹۹ شمار فوت‌شدگان در ایران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۹۱ هزار نفر افزایش یافته است؛ با این حال بر اساس آمار رسمی، در این مدت تنها حدود ۱۵ هزار نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

تازه‌ترین آمار را سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال، روز جمعه در گفت‌وگو با ایسنا ارائه کرد.

به گفته او، در چهار ماه نخست امسال ۲۴۱ هزار و ۵۹۸ فوت در ایران ثبت شد.

به نوشته «همشهری آنلاین»، آمار مدت مشابه در سال قبل کمتر از ۱۵۰ هزار فوتی بوده است.

به این ترتیب، تعداد فوت‌شدگان چهار ماه نخست امسال بیش از ۹۱ هزار نفر بیشتر از آمار سال گذشته است؛ اما جان‌باختگان کرونا در چهار ماه نخست امسال، مطابق آمار رسمی، ۱۴ هزار و ۸۵۳ بوده است.

به عبارت دیگر، حتی با لحاظ کردن حدود ۱۵ هزار نفری که بر اساس آمار رسمی در چهار ماه نخست امسال بر اثر کرونا جان باختند، باز هم تعداد افراد فوت‌شده نسبت به سال گذشته ۷۶ هزار نفر بیشتر است.

در همین حال سایت همشهری آنلاین نوشت که آمار «مرگ و میر در فقط یک‌سوم سال ۹۹ نشان می‌دهد آمار جانباختگان کرونا می‌تواند بسیار بیشتر از چیزی باشد که رسما اعلام می‌شود؛ حتی بیش از ۲.۵ برابر.»

پیش از این ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، گفته بود که آمار واقعی جان‌باختگان کرونا بین ۱/۵ تا ۲/۲ برابر آمار رسمی است.

مسعود مردانی، عضو ستاد مقابله با کرونا، نیز گفته است آمار واقعی جان‌باختگان دو و نیم برابر آمار دولتی است.

از سوی دیگر محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، گفته است آمار این شورا از آمار وزارت بهداشت دقیق‌تر است.

با این حال مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته است: «آماری که شورای شهر اعلام می‌کند بر اساس آماری است که بهشت زهرا به آنها اعلام می‌کند؛ اما وزارت بهداشت، بر اساس قانون سازمان بهداشت جهانی، آن دسته از افرادی که تست کرونای مثبت دارند را اعلام می‌کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More