شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ رقم بی‌سابقه ۳۴۶ مرگ روزانه، انتصاب فرمانده قرارگاه، واکنش‌ها به تجمع مشهد

 

در ادامه روند صعودی شیوع کرونا در ایران، آمار فوتی‌های یک شبانه‌روز اخیر به رقم بی‌سابقه ۳۴۶ نفر رسید؛ همزمان وزیر کشور به عنوان «فرمانده» یک قرارگاه جدید در مقابله با کرونا منصوب شد و مقام‌های بهداشتی نیز تجمع مشهد را «جنایت» خواندند.

رکوردی دیگر

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه‌شنبه ششم مهر اعلام کرد در ۲۴ ساعت اخیر ۳۴۶ مبتلای دیگر جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان کرونا به ۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر رسید.

مقام‌های بهداشتی و درمانی ایران در هفته‌های اخیر گفته‌اند آمار رسمی کرونا ارقام دقیقی نیست و تعداد فوتی‌ها را باید دو تا چهار برابر در نظر گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین تعداد مبتلایان جدید در شبانه‌روز اخیر را ۶ هزار و ۹۶۸ نفر اعلام کرد و گفت حدود دوهزار تن از آنان بستری شدند.

لاری همچنین گفت نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه «تقریبا در تمامی استان‌های کشور صعودی است».

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: «میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۵۷.۷ درصد است.»

 

قرارگاه جدید

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، را به عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» منصوب کرد.

این انتصاب سه روز پس از دیدار اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام شده است. خامنه‌ای در آن دیدار خواستار «راه‌اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و نظارت بر اجرا» شده بود.

روحانی در حکم انتصابش از رحمانی فضلی خواست اقدامات قرارگاه را با توجه به وظایف و «اولویت‌های هشتگانه»، برنامه‌ریزی و اجرا کند.

پیشتر روسای سه رکن سازمان نظام پزشکی ایران میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور را «غیرقابل قبول» خوانده و در نامه‌ای مشترک به حسن روحانی از او خواسته بودند در روش‌های مدیریتی این بحران «بازنگری جدی» کند.

رییس جمهوری ایران روز سه‌شنبه همچنین علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، را به عنوان «سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا» منصوب کرد و گفت که از این پس او «تنها مرجع موثق و قابل استناد در مورد اعلام برنامه‌ها و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا»خواهد بود.

 

ادامه واکنش‌ها به تجمع مشهد

واکنش مقام‌های بهداشتی درمانی ایران به تجمع مذهبی بزرگی که روز دوشنبه در ورزشگاه «امام رضا» در مشهد برگزار شد ادامه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه «نمی‌دانیم چه کسی مجوز داده» برگزاری این تجمع را «جنایت» خواند.

او همچنین تاکید کرد «راهپیمایی ۱۳ آبان» هم نباید برگزار شود «مگر اینکه اتفاق دیگری بیفتد».

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، هم اعلام کرد نه این وزارتخانه و نه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هیچ مجوزی برای برپایی این مراسم عمومی نداده بودند.

محمد حسین بحرینی طوسی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در این باره گفت: «دانشگاه علوم پزشکی مشهد هیچ گونه مجوزی صادر نکرده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More