شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ تداوم شرایط بحرانی در مازندران با وجود اعلام خروج «همه شهرها» از وضع قرمز

 

در حالی که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، از خروج همه شهرهای این کشور از وضعیت قرمز شیوع این بیماری خبر داد، هنوز وضعیت استان مازندران بحرانی است. هم‌زمان در آستانه شب یلدا منع تردد شبانه برای دو روز وضع شده است.

رئیسی روز شنبه ۱۹ آذر پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «اکنون هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا نداریم و ۲۰۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهر در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.»

او با تاکید بر این‌که در این میان چهار شهر نیازمند «توجه ویژه» هستند، این چهار شهر را کردکوی در گلستان، بافت در کرمان و آمل و گلوگاه در مازندران اعلام و اضافه کرد که این شهرها می‌توانند در آستانه قرمز شدن باشند.

یک روز پیش، سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرده بود که شهرستان‌های زرین‌دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

رئیسی همچنین گفت: «در ۳۰ استان کشور، روند بیماری نزولی شده و تنها در یک استان یعنی مازندران هنوز روند نزولی آغاز نشده است.»

تاکید دولت ایران بر روند غیرنزولی شیوع کرونا در استان مازندران در حالی است که عباس موسوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، روز شنبه گفت: «هم‌اکنون ۸۰۹ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا براساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری‌اند که از این تعداد ۱۷۶ بیمار علائم حاد تنفسی دارند.»

 

دومین روز با آمار رسمی مرگ‌ومیر زیر ۲۰۰ نفر

هم‌زمان با اعلام آمار رسمی روزانه مرگ‌ومیر کرونا در روز شنبه به میزان ۱۷۵ نفر، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: «مرگ‌ومیرها نسبت به یک ماه و نیم گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و اولین آمار زیر ۲۰۰ تایی را دیروز داشتیم.»

به گفته او اکنون میزان بستری بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته و در اغلب استان‌ها روند نزولی طی می‌شود.

رئیسی با این حال بر «رعایت پروتکل‌ها در شب یلدا» تاکید کرد و گفت در جلسه ستاد ملی کرونا، منع ترددهای درون‌شهری از ساعت ۸ شب شنبه و یکشنبه (۲۹ و ۳۰ آذرماه) و تعطیلی همه مشاغل به‌جز گروه شغلی یک، از ۶ بعدازظهر در این دو روز تصویب شد.

او اضافه کرد: «پس از شب یلدا هم مجددا منع ترددها در شهرهای نارنجی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ادامه می‌یابد. همچنین منع تردد بین استانی و استانی مطابق قانون مربوط به شهرهای در وضعیت نارنجی وجود دارد و تخلف از آن مشمول جریمه خواهد شد.»

براساس تازه‌ترین آمار رسمی کرونا که در روز شنبه اعلام شد، در شبانه‌روز گذشته ۶ هزار و ۴۲۱ مورد جدید از ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و مجموع جان‌باختگان نیز به ۵۳ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More