شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ بررسی محدودیت‌ یک‌ماهه برخی کسب‌وکارها و تردد خودروها

 

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، اعلام کرد که در بررسی ۱۵ هزار نمونه، مشخص‌ شده است که ۲۰ درصد افراد مبتلا به کرونا در قرنطینه نمی‌مانند. همزمان، در جلسه حسن روحانی با ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع کاهش ساعات کار کسب‌وکارهای غیرضروری و رفت‌وآمد خودروها بررسی شد.

حریرچی روز پنجشنبه ۱۵ آبان در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که با بررسی ۱۵ هزار تست مثبت کرونا مشخص شده که ۲۰ درصد از آنان در قرنطینه نمی‌مانند.

او توضیح بیشتری در این باره نداده است. پیش از این مقام‌های وزارت بهداشت ایران از اجرای طرح ردیابی مبتلایان به کرونا از طریق تلفن همراه خبر داده بودند.

در همین حال رییس جمهور ایران روز پنجشنبه در جلسه روسای کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا کنترل و رهگیری دقیق مبتلایان که دوران درمان و  قرنطینه را سپری می کنند را «بسیار مهم و ضروری» دانست.

او خواستار همکاری میان وزارت‌خانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و بهداشت در این زمینه شد.

در جلسه کمیته های ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد تعطیلی کسب‌وکارهای غیرضروری در همه مراکز استان‌ها از ساعت ۱۸ هر روز برای یک ماه از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر مطرح شد و این پیشنهاد باید در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تصویب شود.

ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در همه مراکز استان‌ها در این مدت از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد هم بررسی شد.

از روز چهارشنبه محدودیت‌های جدیدی در مرکز ۲۵ استان ایران و ۴۶ شهرستان دیگر به مدت ۱۰ روز اعمال شده و محدودیت‌ها در ۴۳ شهرستان که از چهارم آبان اعمال شده بود نیز تمدید شده است.

پیشنهادهایی نیز درباره تعطیلی شهرهای بزرگ مطرح شده، اما دولت با آن موافقت نکرده است.

در همین حال ایرج حریرچی درباره پیشنهاد تعطیلی شهرهای بزرگ نیز گفت: « ما با تجمع مخالف هستیم اما این به معنای آن نیست که ادارات را تعطیل کنیم از سوی دیگر مردم شروع به پاساژگردی و خرید کنند و یا مسافرت‌های جاده‌ای را منع کنیم و از سوی دیگر مردم به مسافرت‌های درون‌شهری روی بیاورند.»

روز پنجشنبه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که با جان باختن ۴۰۶ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا به ۳۶ هزار و ۹۸۵ نفر رسید.

سیما لاری گفت که در این مدت هشت هزار و ۷۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و مجموع بیماران به ۶۵۴ هزار و ۹۳۶ نفر رسید.

آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در هفتم آبان ماه به ۴۱۵ نفر رسید که بیشترین تعداد از زمان شیوع این بیماری در ایران بود. در روزهای بعد نیز تعداد جان‌باختگان حدود ۴۰۰ نفر و یا بیشتر بوده است. این آمار چندین برابر جان‌باختگان اردیبهشت ماه است.

روز هشتم آبان نیز شمار مبتلایان جدید به کرونا به هشت هزار و ۲۹۳ نفر رسید که بالاترین رقم از زمان شیوع کرونا در ایران محسوب می‌شود.

مقام‌های استان‌های مختلف ایران از شیوع شدید کرونا در این استان‌ها خبر داده‌اند. مسئولان در برخی از شهرهای ایران نیز از بسته شدن مسیرهای ورودی به شهر و قبرستان‌ها خبر داده‌اند.

با این حال برگزاری نماز جمعه در برخی از شهرهای ایران ادامه دارد. در همین حال محمد حسین ایزدی، مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی، گفت که روز ۱۶ آبان نماز جمعه در ۲۲ شهر این استان برگزار خواهد شد.

همچنین اعلام شده که نماز جمعه اراک با حضور حداکثر ۱۰۰ نفر برگزار خواهد شد. 

در همین حال  احمد هاشمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گفت که در دو روز گذشته گزارش برگزاری ۳۱ مراسم عروسی غیرمجاز در شهرهای این استان داده شده است.

رضا پورآیین، رییس مرکز بهداشت دزفول، نیز خبر داد که  میهمانان ۴۰۰ نفره یک عروسی در منطقه شمس آباد دزفول متفرق شدند و باغ ویلای محل برگزاری این جشن نیز پلمب شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More