شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ بالا گرفتن انتقادها از بازگشایی مشاغل پرخطر

در حالی که حتی به گزارش رسانه‌های دولتی در ایران، شیوع ویروس کرونا در دست‌کم ۱۰ استان کشور روند صعودی دارد، انتقادها از بازگشایی مشاغل پرخطر افزایش یافته است.

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ، روز سه‌شنبه ششم خرداد، در گفت‌وگو با ایرنا پلاس گفت: «بازگشایی کسب و کارهای پرخطر در کشور از ششم خرداد ماه هرچند می‌تواند توجیه یا استدلال‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی داشته باشد اما براساس شاخص‌های اپیدمیولوژی بسیار خطرناک بوده و به هیچ وجه قابل دفاع نیست.»

او تاکید کرد: «اطلاعات مربوط به بستری و مرگ ناشی از کووید ۱۹ که بسیار موثق‌تر از آمارهای ابتلاست، موید این نکته است که ویروس استان به استان کشور را درمی‌نوردد و در حال حاضر روند این بیماری حداقل در ۱۰ استان صعودی است.»

همزمان مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا، نیز به ایسنا گفت: «دقیقا نمی‌دانم چه تدابیری اندیشیده شد که بازگشایی‌ها صورت گرفت.»

این در حالی است که نادر رحمانی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت، اعلام کرد: رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، طباخی‌ و فست‌فودها، گرمابه، سونا و ماساژ، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا که از جمله صنوف پرخطر هستند از روز سه‌شنبه فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

در بازگشایی این اماکن محدودیت‌های مربوط به مناطق سفید، زرد و قرمز وجود ندارد.

در استان یزد، که به نظر می‌رسید شیوع ویروس کرونا تحت کنترل قرار گرفته، روز سه‌شنبه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی گفت: «در برخی از شهرستان‌ها در چند روز اخیر مواردی از افزایش تعداد افراد مشکوک به کرونا به صورت خفیف مشاهده شد.»

همچنین ایرنا از استان زنجان گزارش داد در روزهای اخیر دوباره شیوع ویروس کرونا در این استان افزایش یافته و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

روند صعودی شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌های ایران، بر اقتصاد این استان‌ها نیز شدیدا تاثیر منفی گذاشته است.

ابراهیم انواری، استاد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز روز سه‌شنبه به ایرنا گفت: «محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در مرز خوزستان به شدت بر اقتصاد مردم و استان تاثیر داشته است که به نظر می رسد این بحران در کوتاه مدت باعث از دست رفتن برخی از بازارهای صادراتی استان بخصوص در کشور عراق شود.»

علی کیانی، رئیس اتاق اصناف سبزوار در استان خراسان رضوی نیز گفت: «از پیامدهای ناشی از کرونا تعطیلی همیشگی حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در این شهر بوده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More