شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش ۳۵ درصدی خرید مواد غذایی به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم

 

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، اعلام کرد که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای خرید مواد غذایی در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۵ درصد کاهش یافته است.

او روز شنبه ۲۳ اسفند به خبرگزاری ایلنا گفت حتی بازار برنج و چای «با رکود شدیدی» مواجه است، «یعنی کالا وجود دارد اما مشتری نیست». 

این مقام صنفی با اشاره به کمبود روغن هم گفت:‌ « در مورد تزریق روغن به بازار چیزی به ما ابلاغ نشده و ما اطلاع نداریم، تنها راه حل روغن این است که اجازه داده شود بنکداران روغن وارد کنند.»

 دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران پیش از این گفته بود که خرید مواد غذایی در بهمن ماه نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد و نسبت به شش ماه پیش ۵۰ درصد کاهش یافته است.

حسنی اعلام کرده بود که از ابتدای سال تا بهمن ماه ۲۰۰ درصد بر قیمت برنج، ۷۵ درصد بر نرخ شکر و  ۴۵ درصد بر قیمت چای افزوده شده است.

در همین حال، نمایندگان گروهی از اصناف نیز از کاهش قدرت خرید مردم سخن گفته‌اند.

از جمله محسن جلیلی‌پور، رییس اتحادیه آجیل‌فروشان یزد، گفت که مشکلی در تامین و توزیع آجیل شب عید وجود ندارد، اما توان اقتصادی مردم بسیار کاهش یافته است.

حسین مشرف، رییس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد، اعلام کرد که خرید مردم کاهش یافته‌ و بار بسیاری از خودروهای حامل میوه ساعت‌ها در میادین باقی می‌مانند.

محمدرضا ناصری، رییس اتحادیه قنادان کرمانشاه نیز روز ۲۰ اسفند گفت که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و شیوع کرونا، تولید انواع شیرینی در قنادی‌ها تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری ایسنا روز هفتم آذر در گزارشی از شیراز نوشته بود که کاهش خرید مردم منجر به نابودی کسبه خرد خواهد شد.

مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن را ۴۸/۲ درصد و تورم گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» را ۶۶/۸ درصد اعلام  کرده است. نرخ تورم سالانه در این ماه ۳۴/۱ درصد اعلام شده است.

در ماه‌های اخیر همچنین برخی از کالاهای اساسی از جمله روغن و مرغ کمیاب شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More