شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش ۳۵ درصدی خرید مواد غذایی به دلیل تورم تا ۲۵۵ درصدی| رئیسی: مشکل کالاهای اساسی را رفع کردیم

در حالی که مرکز آمار ایران نرخ تورم مواد غذایی طی مرداد ماه را تا ۲۵۵ درصد اعلام کرد و دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش ۳۵ درصدی خرید موارد غذایی به دلیل گرانی‌ خبر داده است، ابراهیم رئیسی طی یک مصاحبه تلویزیونی گفت که وضعیت کالاهای اساسی در زمان تحول دولت را نگران کننده بود ولی در چند هفته طی اقداماتی مشکل رارفع کرده و  اکنون «روزنه‌های امیدوارکننده‌» برای رسیدن به ثبات اقتصادی مشاهده می‌کند.

رییس جمهوری اسلامی با بیان اینکه «یکی از مسائل و دغدغه‌های من، کالاهای اساسی بود»، گفت: نمی‌شود نسبت به کالای اساسی و استراتژیک هیچ‌گونه تاخیر روا داشت. نمی‌خواستم اول کار مردم را نگران کنم و بگویم وضع ما در کالاهای اساسی چیست اما امروز به مردم می‌گویم نگران نباشند اقداماتی در همین مدت کوتاه انجام شده و نگرانی کاملا مرتفع شده است و ما از جهت کالاهای اساسی در کشور مشکلی نداریم.

رئیسی به طور ضمنی وضعیت ذخیره کالاهای اسراسی در کشور به هنگام تحویل دولت را نگران‌ کننده توصیف کرد و افزود: «وقتی که دولت را تحویل گرفتم، عدد و رقم را می‌دانستم اما گفتند این اعداد و ارقام مردم را نگران می‌کند برای همین به هیچ عنوان بنای این گونه سخن گفتن ندارم ولی امروز می‌گویم مردم نسبت به کالاهای اساسی نگران نباشند چون مرتفع شده است.

او افزود که بسیاری از مردم وضع تورم، گرانی و وضع امروز بازار را خوب می‌دانند و می‌دانند که همه اینها به تصمیمات از قبل گرفته شده، رشد نقدینگی و تورم سرسام‌آور برمی‌گردد اما تیم اقتصادی دولت شبانه‌روز کار می‌کند و همکاران ما و بسیاری از محافل علمی با دولت همکاری می‌کنند تا بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که ثبات و آرامش، کاملا بر بازار حاکم شود.

رئیسی گفت که روزنه‌های بسیار امیدوارکننده‌ای را می‌بینیم و با کارهای انجام شده، گام‌هایی برداشته می‌شود که با این گام‌ها به ثبات اقتصادی در بازار، افزایش تولید، پایان دادن به این وضع رکود موجود و کاهش تورم بینجامد.

این درحالی است که قاسم‌علی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی، روز شنبه از کاهش ۳۵  درصدی خرید مواد غذایی طی چهار ماه نخست سال‌جاری خبر داد و گفت: براساس بررسی‌های اتحادیه بنکداران مواد غذایی، میزان مصرف حبوبات و سایر مواد غذایی از ابتدای امسال تا پایان تیر نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد کاهش داشته است.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تاکید کرد که دلیل اصلی کاهش ۳۵ درصدی خرید مواد غذایی «گرانی و رشد دو برابری قیمت برخی کالاهای اساسی است.

حسنی البته اضافه کرد که «کاهش مهمانی‌ها، مراسم عروسی و عزاداری بر اثر شیوع کرونا و همچنین کمترشدن اسراف و دورریز» نیز از عوامل کاهش شدید خرید مواد غذایی است.

با این حال دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی  این را هم گفت که «همزمان با کاهش ۳۵ درصدی تقاضای خرید مواد غذایی، به‌دلیل افزایش قیمت اقلام پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ، شیر و لبنیات، ماهی و برنج، بسیاری از مصرف‌کننده‌ها مواد غذایی دیگری را جایگزین مواد پروتئینی مرسوم در سبد مصرفی خانوار خود کرده‌اند.»

حسنی گفت بسیاری از خانوارها، ماکارونی را جایگزین برنج کرده‌اند همانطور که با افزایش قیمت گوشت قرمز میزان استفاده از سویا به‌عنوان ماده غذایی جایگزین، افزایش یافته است.

همزمان تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی تا ۲۵۵ درصد افزایش یافته است. اغلب کالاهای اساسی در مرداد ماه بیش از ۵۰ درصد و تعدادی از این کاالاها نیز بیش از ۱۰۰ درصد گران شده‌اند.

با گذشت چند هفته از به قدرت رسیدن رئیسی، مرکز آمار ایران  گزارش داد که در مرداد ماه نرخ تورم سالانه همچنین به روند صعودی ادامه داده و به ۴۵/۲ افزایش یافته و نرخ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در مرداد ماه به  ۵۸/۴  رسیده است

برای رفع تحریم مذاکره در دستور کار است اما نه با فشاری که دنبال می‌کنند

رئیسی در بخشی از سخنان خود درباره مذاکرات وین گفت که «مذاکره و گفت‌ وگو همیشه جزوی از ابزار دیپلماسی بوده و باز هم خواهد بود. ابایی از گفت‌ وگو و مذاکره نداریم اما آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال گفت‌ وگو همراه با فشار هستند.»

 او تاکید کرد که اگر قرار است در کنار گفت‌ وگو فشار باشد که نمی‌شود چون گفت‌ وگو انجام می‌شود تا فشاری در کار نباشد و این تهدیدها و فشارهایی که نسبت به ملت ما روا می‌دارند و این تحریم‌های اقتصادی ظالمانه، بحث و گفت‌ وگو نیست.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: «من دستور دادم مذاکره در دستور کار باشد اما نه با فشاری که دارند دنبال می‌کنند. این فشار آوردن همراه با گفت‌ وگو قبلاً جواب نداده است و قبلا هم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این را تجربه کرده‌اند. آنچه ما در این گفت‌ وگوها دنبال آن هستیم، رفع تحریم‌های ظالمانه است و محور گفت‌ وگوها، منافع ملت ایران خواهد بود و از منافع ملت یک قدم عقب نشینی نخواهم کرد و چرا باید با تحریم ملت ایران را تحت فشار قرار دهند.»

رئیسی افزود که ما به دنبال گفت‌ وگو برای گفت‌ وگو، و مذاکره برای مذاکره نیستیم؛ بلکه مذاکره نتیجه محور می‌خواهیم و به دنبال آن تحریم‌ها علیه ملت ایران رفع شود و با رفع تحریم‌ها زندگی مردم بیش از پیش رونق بگیرد.

ایرانیان خارج کشور بدانند زمینه برای سرمایه گذاری کاملا فراهم است

رئیسی در بخشی از سخنان خود خطاب به سرمایه گذاران و  کارآفرینان در داخل و خارج کشور گفت: امروز می‌توان در جای جای ایران برای سرمایه‌گذاری مطمئن و تضمین شده اقدام کرد و سرمایه‌گذاری در ایران، امن، قابل پیش‌بینی برای رشد اقتصادی کشور و موضوعات بررسی شده است که روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان شاهد بودیم که سواحل مکران برای سرمایه گذاری کلان آمادگی دارد.

او افزود که برای همین به دنبال فعال کردن اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا هستیم و ایرانیان خارج کشور بدانند زمینه برای سرمایه گذاری کاملا فراهم است و دستگاه‌های دولتی برای جذب سرمایه گذاری آمادگی دارند. ایرانیان در اولویت سرمایه‌گذاری هستند و در این رابطه نگرانی وجود ندارد و می‌تواند بستر خوبی برای رشد سرمایه گذاری در کشور باشد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More