شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش محدودیت‌های کرونایی در تهران؛ بازگشت ۵۰ درصد کارمندان از شنبه به کار

درحالی که شمار مبتلایان به کرونا روز پنج‌شنبه از یک میلیون نفر گذشت ،آمار ابتلای روزانه  ۱۳ هزار و ۹۲۲ نفر و  آمار رسمی روزانه جان‌باختگان همچنان در حدود ۳۵۰ نفر است، مقام‌های مسئول اعلام کردند که از روز شنبه سطح هشدار در تهران و برخی مناطق دیگر را از قرمز به نارنجی تغییر داده و میزان محدودیت‌های اعمال شده در دو هفته گذشته را کاهش می‌دهند.

غلامرضا عباس‌پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران، با اشاره به «تغییر وضعیت کرونایی اکثر نقاط این استان از قرمز به نارنجی»، گفت که از روز شنبه پانزدهم آذر ماه فقط ۵۰ درصد کارمندان دورکاری خواهند کرد و نیمی از آنها باید به شکل حضوری در دستگاه‌های اجرایی حضور یابند.

معاون استانداری تهران اشاره کرد که طی دو هفته اخیر در مناطقی که به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار داشت، دستگاه‌های دولتی با یک‌سوم ظرفیت نیروی انسانی فعالیت می‎کردند و حدود دوسوم در دورکار بودند اما از روز شنبه دورکاری کارمندان دستگاه‌های اجرایی در مناطق نارنجی منجمله تهران به ۵۰ درصد می‌رسد.

ستاد ملی مدیریت کرونا در جلسه شنبه ۲۴ آبان‌ماه خود با تقسیم‌بندی سطوح هشدار در سه مرحله نارنجی، زرد و قرمز، تصویب کرده بود که محدودیت‌های کرونایی از ابتدای آذرماه به مدت دو هفته اجرا شود.

مقام‌های وزارت بهداشت هدف این محدودیت‌ها را کاهش «تجمع‌ها» و «ترددها» عنوان کردند و گفتند که در صورت تشدید بحران کرونا این طرح تمدید شده یا حتی قرنطینه کامل اعمال خواهد شد اما اکنون می‌گویند که در تهران وضعیت از قرمز به نارنجی تغییر کرده است و به همین دلیل از روز شنبه ۱۵ آذر ماه محدودیت‌ها کاهش خواهد یافت.

عباس‌پاشا همچنین گفت که در مورد شهرهای قرمز نیز ادارات ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسئول در سطح ملی یا استانی نسبت به کاهش حضور تا ۵۰ درصد کارکنان خود اقدام کنند اما در سایر ادارات ارائه خدمات با حضور حداکثر یک سوم کارکنان انجام خواهد شد.

این درحالی است که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا، روز چهارشنبه دوازدهم آذر ماه، با تاکید براینکه «عدد مولد انتقال کرونا در تهران ۱/۳ » است.

عدد مولد انتقال یک شاخص برای اندازه‌گیری میزان شیوع ابتلا است که به گفته زالی تا هنگامی که بالاتر از یک باشد به معنای روند افزایشی ابتلا به کرونا است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا روز چهارشنبه هشدار داده بود که «شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است و بازگشایی‌های شتابزده می تواند باعث افزایش شیوع بیماری و تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ماه» شود.

زالی در جلسه ستاد «شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران» خواستار نگاه ویژه ستاد ملی کرونا به تهران شد و با تاکید براینکه «تهران گرانیگاه کنترل بیماری کووید ۱۹ است»، گفت که «بی تردید کنترل این بیماری در کشور بدون مهار و جلوگیری از طغیان آن در تهران امکان پذیر نمی‌شود.

 با این حال حسین ذوالفقاری، رییس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز در همان جلسه تاکید کرد که «امروز اولویت اول سلامت است اما این بدان معنی نیست که به سایر موضوعات اجتماعی و اقتصادی توجهی نداشته باشیم».

این درحالی است که روز پنج‌شنبه شمار بیماران قطعی کرونا براساس آمار رسمی وزارت بهداشت از یک میلیون نفر گذشت و به یک میلیون و سه هزار و ۴۹۴ نفر رسید.

شمار جان‌باختگان قطعی کرونا نیز براساس آمار رسمی وزارت بهداشت به ۴۹ هزار و ۳۴۸ نفر افزایش یافت. آماری که خود مقام‌های وزارت بهداشت نیز اعلام کرده‌اند که شامل همه جان‌باختگان کرونا نیست و فقط شامل جان‌باختگانی است که با آزمایش کرونا، ابتلای آنها قطعی بوده است.

پیشتر سخنگوی وزارت بهداشت شمار مبتلایان جدید را در روز اول آذر ماه، ۱۲ هزار و ۹۳۱ نفر اعلام کرده بود که این تعداد در روز پنج‌شنبه ۱۳ آذر ماه  ۱۳ هزار و ۹۲۲ نفر اعلام شد.

شمار بیماران بستری شده در اول آذرماه نیز دو هزار و ۱۵۵ نفر بود که در روز پنج‌شنبه ۱۳ آذر ماه به یک هزار و ۹۲۱ نفر رسید.

این آمارها تا کنترل و مهار کرونا در تهران و ایران فاصله قابل توجهی دارند با این حال  ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، یک هفته قبل گفته بود که «هدف از اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی به مدت دو هفته کاهش ۳۰ درصدی موارد بستری و کاهش ۱۰ درصدی شمار جان‌باختگان این ویروس در ماه آینده» است.

شماری از پزشکان در ابتدای اجرای محدودیت‌های دو هفته‌ای، آن را «مُسکن» توصیف کردند. از جمله پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، گفت که «محدودیت‌های دو هفته‌ای شاید به صورت یک مُسکن عمل کند و فشار را پایین بیاورد اما باید این محدودیت‌ها ادامه پیدا کند و رفتارهای بهداشتی باید به صورت مداوم انجام شود و اگر شرایط دوباره به چند ماه قبل برگردد، شیوع هم بیشتر خواهد شد.»

طبرسی روز پنج‌شنبه سیزدهم آذرماه نیز با بیان اینکه تعداد مراجعه به اورژانس و بستری تا حدودی کاهش پیدا کرده، ولی این شرایط «شکننده است و پایدار نیست»، تاکید کرد که  باید محدودیت‌ها حداقل تا دو هفته دیگر ادامه داشته باشد تا شرایط پایدار شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More