شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش صادرات نفت ایران به ۱۰۰ هزار بشکه در روز 

دو ماه پس از تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران، اطلاعات حاصل از نفتکش‌ها و منابع صنعتی حاکی از افت شدید صادرات نفت این کشور به ۱۰۰ هزار بشکه در روز است. 

دولت آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت سال گذشته، تحریم‌های نفتی لغو شده علیه ایران را در آبان همان سال مجددا برقرار کرد. اما در اردیبهشت امسال نیز با لغو معافیت‌های اعطایی به تعدادی از مشتریان سنتی ایران، بر شدت تلا‌ش‌های خود برای صفر کردن صادرات نفت از ایران افزود. 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع صنعتی گفت ایران در ماه جاری (ژوییه) موفق به ارسال ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز به خارج شده است. اطلاعات کسب‌شده از رفینیتیو ایکن مربوط به پایش عملیات نفتکش‌ها، حاکی از صدور ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات از ایران در این ماه است.

رفینیتیو و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی میزان صادرات نفت خام ایران را در ماه قبل یعنی ژوئن، بین ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده بودند.

این در حالی است که درست یک ماه قبل از خروج آمریکا از برجام، صادرات نفت ایران بر دومیلیون و پانصد هزار بشکه در روز بالغ می‌شد.

علیرغم افت شدید صادرات نفت ایران، قیمت‌های جهانی رو به کاهش بوده است. برخی تحلیلگران می‌گویند افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و اتفاقات جاری در منطقه خلیج فارس و خصوصا توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز که از شاهرگ‌های انتقال نفت در جهان است، سبب شده معاملات نفتی تا حدی کاهش یابد.

کپلر، از شرکت‌های پایش معاملات نفتی، در گزارشی اعلام کرد: «تنش‌های جاری بین ایران و آمریکا تاثیر چندانی بر توانایی جمهوری اسلامی در فروش نفت به بازارهای خارجی نداشته است.»

این گزارش اضافه کرد ایران به علت نبود مشتری مجبور به ذخیره ۵۶ میلیون بشکه نفت شده است. 

از طرفی، برخی منابع صنعتی می‌گویند به علت خاموش بودن سیستم ارسال سیگنال ثبت اطلاعات بر روی شناورهای حامل نفت ایران، میزان دقیق صادرات نفت خام این کشور به درستی مشخص نیست. 

مقام‌های جمهوری اسلامی از دادن هرگونه ارقام خودداری کرده و دائما می‌گویند صادرات نفت ادامه دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More