شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش شدید دبی رود کارون در سال‌جاری: هشدار درباره فاجعه محیط‌زیستی در جنوب خوزستان

درحالی که بنابر اعلام وزارت نیرو دبی رود کارون در سال‌جاری به شدت کاهش یافته، محمد درویش فعال محیط زیست و رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، هشدار داد که  در صورت کاهش دبی کارون به کمتر از ۱۵۰مترمکعب در ثانیه فاجعه بزرگ اقتصادی‌محیط‌زیستی در جنوب خوزستان رخ خواهد داد.

رود کارون  که ۹۵۰کیلومتر طول دارد زمانی پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران بود و که در شرایط عادی ۵۶۰ مترمکعب بر ثانیه دبی آب آن است اما روزنامه همشهری گزارش داد که امسال دبی آب این رودخانه کاهش شدیدی داشته و سبب خشکیدگی بخش‌هایی از این رودخانه پرآب شده است.

محمد درویش، رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، به روزنامه همشهری گفته است که دبی حال حاضر کارون در محدوده پل سفید اهواز به کمتر از ۲۱۰ مترمکعب در ثانیه کاهش پیدا کرده است.

درویش افزود که دبی فعلی رود کارون برای اواسط اردیبهشت بسیار نگران‌کننده است چون اگر دبی کارون به کمتر از ۱۵۰مترمکعب در ثانیه برسد، احتمال اینکه در مواقع مد، آب شور خلیج‌فارس به نخلستا‌ن‌ها وارد شود، زیاد است و فاجعه بزرگ اقتصادی- محیط‌زیستی برای جنوب خوزستان، اروندکنار و شادگان به همراه خواهد آورد.

به گفته رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، بخش قابل‌توجهی از دبی کارون نیز پساب و فاضلاب است و به هیچ‌وجه کیفیت ندارد و این سبب می‌شود حاصل‌خیزی دشت خوزستان هم به‌شدت به مخاطره بیفتد و در طولانی‌مدت موجب تشکیل کانون‌های تولید گردوغبار، کاهش تنوع‌زیستی و تشدید مهاجرت از استان خوزستان شود.

در سال‌جاری حوضه آبریز ۵ رود بزرگ خوزستان همگی با کاهش آورد مواجه‌ شده‌اند. این کاهش در حوضه آبخیز رود دز ۴۳ درصد، در کرخه ۴۰ درصد، در کارون ۲۴ درصد، در مارون ۳۱ درصد و در جراحی ۴۶ درصد برآورد شده است.

استان خوزستان به‌رغم داشتن ۵ رود بزرگ حالا با مشکل کم‌آبی در همه شهرهای خود مواجه شده است و ۷۰۲ روستا در این استان از بی‌آبی رنج می‌برند.  علاوه بر این ۲۰ شهر خوزستان با تنش آبی و بی‌آبی مواجه‌اند.

استان خوزستان در یک دهه گذشته علاوه بر مشکل در تامین آب، با بحران ریزگرد‌ها نیز مواجه بوده است. وضعیتی که روزنامه همشهری در گزارش آن را سبب «به اوج رسیدن تنش‌های محیط زیستی خوزستان در ماه‌های گرم پیش رو» ارزیابی کرده است.

استان خوزستان  طی یک دهه گذشته با بحران ریزگردها مواجه بوده است و شدت این بحران به اندازه‌ای بوده که بارها شهرهای این استان از جمله اهواز را به تعطیلی کشانده است.

مقام‌های خوزستان همچنین از افزایش مهاجرت مردم این استان به دلیل مخاطرات زیست محیطی به استان‌های دیگر گزارش داده‌اند و تاکید دارند که خوزستان به یک حوزه مخاطره‌آمیز از نظر زیست محیطی تبدیل شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More