شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کانون مدافعان حقوق‌بشر خواهان رسیدگی فوری کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل به کشتار سراوان شد

کانون مدافعان حقوق بشر طی نامه‌ای به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، شلیک مستقیم گلوله به مردم و کشتار دست‌کم ۱۰ سوخت‌بر را « کشتار بی‌رحمانه» خواند و خواهان رسیدگی فوری به این کشتار و سرکوب مردم معترض شد.همزمان امام جمعه اهل سنت زاهدان در پیامی از معترضان خواست با حفظ آرامش به پاسگاه‌ها و ادارات تعرض نکنند و خطاب به مقام‌های حکومتی گفت که عاملان تیراندازی به سوخت‌بران، باید به مجازات قانونی برسند.

در نامه کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، شلیک مستقیم و کشتار سوخت‌بران و مردم سراوان را «یادآور کشتار بی‌رحمانه مردم معترض به گران شدن بنزین در آبان سال ۹۸ است که به دست نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم کشته شدند».

این کانون در نامه خود خطاب به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نوشت که اکنون نیز «خبرهای هولناک و تکان‌دهنده از کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌پناه و محروم سراوان موجب نگرانی جامعه ایران شده است» و «نیروهای حکومت روز پنجم اسفند ماه با شلیک مستقیم گلوله به سوی مردم، بار دیگر اقدام به قتل دست‌کم ۱۰ نفر از مردم بی‌سلاح و بی‌پناه کردند.»

در نامه کانون مدافعان حقوق بشر آمده است که کشتار سوخت‌بران درحالی انجام شده است که «مردم محروم سیستان و بلوچستان که طی ماه گذشته شاهد اعدام بیش از ۲۱ نفر از بلوچ‌های زندانی بوده‌اند، در شرایط تبعیض‌آمیز و فقر و محرومیت طاقت‌فرسایی زندگی می‌کنند.»

در بخشی از این نامه تاکید شده است که «بی‌کاری و گرسنگی موجب شده تا مردم حداقل از طریق سوخت‌بری به امرار معاش خود بپردازند اما با خشونت و سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند».

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود افزود که ضمن اعتراض شدید نسبت به اعمال «سیاست‌های تبعیض‌آمیز و فقر و محرومیت‌زای حکومت ایران و برخورد خشونت‌آمیز با تلاش مردم برای امرار معاش، و کشتار و شلیک مستقیم به مردم توسط نیروهای امنیتی» خواهان رسیدگی فوری کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به «سیاست‌های خشونت‌آمیز و کشتار مردم به دست نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی ایران» است.

 

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی: عاملان تیراندازی به سوخت‌بران، باید به مجازات قانونی برسند

همزمان مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پیامی خطاب به مقام‌های مسئول حکومتی گفت که «عاملان حادثه تیراندازی به سوخت‌بران، باید به مجازات قانونی خود برسند و خسارت‌های وارده جبران شود و این امر به آرامش مردم و امنیت کمک می‌کند».

مولوی عبدالحمید تاکید کرد که مسئولان باید رویدادهای روز دوشنبه سراوان را «به دقت و با حفظ بی‌طرفی منصفانه بررسی و رسیدگی کنند، همچنین در اظهار نظرهایشان تمام جوانب را درنظر بگیرند تا باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم رنج‌کشیده نشوند».

او همزمان از جوانان بلوچ خواست تا « احساسات خودشان را کنترل کنند و از تعرض به اماکن عمومی مثل پاسگاه‌ها و ادارات پرهیز نماینده زیرا این اماکن متعلق به عموم مردم است.»

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه استان ما یکی از امن‌ترین استان‌ها بوده و همه‌ ما باید تلاش کنیم تا امنیت عمومی استان سیستان و بلوچستان به خطر نیفتد، زیرا امنیت به نفع همه و ناامنی به ضرر عموم مردم است و علما، معتمدین و جوانان ضمن توصیه‌ دیگران به خویشتنداری و حفظ آرامش، مواظب باشند کسی از احساسات مردم سوءاستفاده نکند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از پیام خود گفت که توصیه‌ی دیگرم به مسئولین این است که شرایط اقتصادی مردم را مدنظر قرار دهند. با توجه به معضل بیکاری در سیستان و بلوچستان، بخشی از مردم از راه سوخت‌بری نانی سر سفره‌هایشان می‌برند تا زمانی‌که راه جایگزینی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است، نباید این راه ارتزاق بسته شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More