شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارگر رودباری،‌ سه روز پس از خودسوزی، در بیمارستان جان باخت

مقام‌های محلی گیلان تایید کردند کارگر جوان معدن در رودبار که به دلیل مشکلات معیشتی پس از بیکاری و به دلیل مخالفت با استخدامش‌ در مقابل معدن دست به خودسوزی زده بود،‌ بامداد یکشنبه در بیمارستان جان باخت.

هوشنگ عباسقلی‌زاده،‌ فرماندار رودبار، این خبر را تایید و اشاره کرد این جوان شکایتی به اداره کار شهرستان درباره مطالبات کارگری‌اش ارائه نکرده بود.

فرمانده نیروی انتظامی این شهرستان هم دلیل مخالفت کارفرمای معدن با ادامه اشتغال او را «سابقه درگیری» عنوان و اشاره کرد مدیر معدن «چندین‌بار» با او مساعدت کرده بود. 

بر اساس گزارش روزنامه شهروند، کارگر ۳۲‌ ساله‌ای به نام حمیدرضا بهبودی، مشهور به «صابر»، در روستای گنجه گیلان، روز پنجشنبه به دلیل عدم توانایی تامین هزینه‌های زندگی خانواده‌اش، در مقابل شرکت معدن «شباب» که اجازه ادامه کار به او نداد، خودش را سوزاند.

حمیدرضا فیضی،‌ فرمانده انتظامی رودبار، ضمن اشاره به آغاز تحقیقات در زمینه این حادثه گفت: «بنابر اطلاعات رسیده، این کارگر معدن سوابق درگیری و تنش با کارگران دیگر را داشته است.»

این مقام پلیس،‌ همین مساله را دلیل عدم تمدید قرارداد از سوی پیمانکار دانست. فیضی اضافه کرد: «بنا به گفته مدیر این معدن،‌ تاکنون چندین‌بار نیز با او مساعدت شده است.»

محمد حیدری،‌ رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی رودبار، می‌گوید این جوان پیش از حادثه «هیچ درخواستی» در راستای مشکلات شغلی‌اش مطرح نکرده بود.

‌بستگان صابر اشاره می‌کنند که این کارگر جوان با وجود درخواست ادامه کار و بازگشت به معدن با مخالفت‌های پی در پی کارفرما مواجه شده بود. 

پسرخاله او گفت: «بعد از ظهر روز حادثه، باز هم به شرکت رفت. به او گفتند دیگر اینجا نیا.»

به گفته او،‌ پس از این برخورد، صابر دوستان همکارش را در محل کار صدا زد،‌ با آن‌ها خداحافظی کرد و سپس روی خودش بنزین ریخت و دست به خودسوزی زد.

روزنامه شهروند به نقل از بستگان صابر به تلاش‌های او برای تامین هزینه‌ها اشاره کرده و نوشته: «این پسر حتی آشغال هم جمع می‌کرد،‌ یعنی برای دهیاری کار می‌کرد.»

 

معدن روی زمین پدر صابر دایر بود

یکی از بستگان صابر اشاره کرده که اهالی روستای گنجه «اعتراض‌های زیادی» از جمله در مورد واگذاری زمین و مراتع این روستا به معدنکاران و شرکت‌‌های معدنی دارند.

به گفته او،‌ شرکتی که صابر را از کار بیکار کرد،‌ روی زمین‌های کشاورزی پدرش دایر شده است. 

اکبر سرودی می‌گوید: «از آن‌جایی که هزینه کشاورزی زیاد است، این زمین‌ها بلا استفاده ماند و در نهایت به شرکت معدن واگذار شد.»

این واگذاری‌ زمین به معدن در حالی صورت گرفته که بستگان صابر تایید کرده‌اند علاوه بر خود او،‌ دو برادر و خواهرش هم با وجود داشتن مدرک لیسانس بیکار هستند.

 

مشکلات اقتصادی و خودکشی کارگران

طی ماه‌های اخیر،‌ گزارش‌های دیگری از خودکشی کارگران در پی تنگناهای اقتصادی و معیشتی نیز منتشر و حاشیه‌ساز شده بود.

در خردادماه، یک کارگر جوان در یکی از شرکت‌های نفتی استان خوزستان خود را در کنار میدان نفتی «یادآوران» هویزه کشت. 

یکی از همکاران این کارگر به خبرگزاری ایلنا گفته بود دلیل این اقدامش، مخالفت با اعطای کمک ۵۰۰ هزار تومانی به او و عدم توانش برای خرید مایحتاج زندگی بوده است.

به تازگی نیز در شهرستان جم استان بوشهر یک کارگر ۲۱ ساله با حلق‌آویز کردن به زندگی خود پایان داد.

علی‌اکبر فاطمی، نماینده بوشهر در مجلس،‌ در پی همین خودکشی اعلام کرد «بیشترین قتل و خودکشی‌ها در شهرهای صنعتی این استان رخ می‌دهد.»

مشکلات معیشتی و اقتصادی طی ماه‌های گذشته موجب اعتراضات کارگری و صنفی هم شده است. 

با سخت‌تر شدن شرایط معیشتی در ایران مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اعلام کرده خط فقر برای یک خانواده چهار نفره به «۱۰ میلیون تومان» رسیده و به گفته بازرس این نهاد «نیمی از جمعیت» کشور زیر خط فقر قرار گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More