شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارگران هفت تپه در پی انتقال چهار کارگر بازداشتی به زندان دزفول تجمع کردند

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، در پی بازداشت چهار کارگر این مجتمع صنعتی و انتقال آن‌ها به زندان دزفول، برای آزادی همکارانشان روز یکشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس تصاویری که کانال تلگرام «مستقل کارگران هفت‌تپه» منتشر کرده، ده‌ها نفر از کارگران این کارخانه با تجمع در محوطه صنعتی شعار «کارگر زندانی آزاد باید گردد» سر داده و همچنین با سر دادن فریاد «مرگ بر اسدبیگ» نسبت به ادامه مدیریت فعلی این کارخانه اعتراض کردند.

روز شنبه، کانال تلگرام «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه» خبر داده بود که ابراهیم عباسی منجزی،‌ مسعود حیوری،‌ یوسف بهمنی و حمید ممبینی،‌ چهار کارگر بازداشتی این کارخانه، پس از سه روز بازداشت در اداره پلیس آگاهی شوش، به زندان دزفول منتقل شده‌اند.

 

بازداشت این کارگران در پی اعتصاب صنفی آن‌ها و ایجاد تشنج در پی دخالت ماموران نیروی انتظامی و یگان ویژه صورت گرفته بود.

این سندیکا بازداشت کارگران هفت‌تپه را «ضد کارگری» و «امنیتی کردن خواسته‌های به حق کارگران» خواند و اشاره کرد این اقدام با دستور قضایی صورت گرفته است.

کارگران هفت‌تپه، طی سال‌های اخیر، تاکنون چندین دوره و طی هر دوره ده‌ها روز پیاپی برای تحقق مطالبات خود دست به اعتصاب و تجمع زده‌اند. 

در ماه‌های اخیر، اعتصاب‌ها با خواسته‌هایی از جمله «بازگشت به ادامه کار» و «تبدیل وضعیت شغلی از قرارداد به استخدام دائم» صورت گرفت.

پرداخت دستمزدهای معوق، بازگشت به کار کارگران اخراجی،‌ تعیین تکلیف وضعیت شرکت و رسیدگی به پرونده امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت،‌ نیز از دیگر مطالبات کارگران هفت‌تپه بوده است.

به تازگی دیوان محاسبات ایران در پی تحقیق و تفحص از پرونده واگذاری این شرکت، اعلام کرد حکم فسخ قراردادش را به دلیل «انحراف» و بدعهدی‌های صورت‌گرفته در روند آن صادر کرده است. 

اما سازمان خصوصی‌سازی این تصمیم را اجرا نکرد و در پی همین موضوع دیوان محاسبات اعلام کرد پرونده آن را به دادسرای این دیوان ارجاع داده است. پیش از این، نایب‌رییس مجلس روز ۱۰ مهرماه گفته بود که در جلسه‌ای با حضور رییس‌ سازمان خصوصی‌سازی مقرر شده قرارداد واگذاری این شرکت به امید اسدبیگی لغو شود.

 

روزنامه اعتماد روز پنجشنبه گزارش داده بود کارگران هفت‌تپه از حضور نماینده تام‌الاختیار اسدبیگی در این کارخانه جلوگیری کرده بودند.

این نخستین‌‌بار نیست که کارگران نیشکر هفت‌تپه با بازداشت و احکام قضایی مواجه می‌شوند. 

سال ۱۳۹۷ نیز شماری دیگر از این کارگران از جمله اسماعیل بخشی و همچنین برخی فعالان کارگری از سوی ماموران انتظامی و امنیتی بازداشت شده بودند. در همین پرونده، دادگاه انقلاب برای برخی از این افراد احکام سنگین حبس تعزیری صادر کرد.

ابراهیم عباسی منجزی و یوسف بهمنی که از جمله چهار بازداشتی جدید هستند،‌ یک بار نیز تیرماه امسال و همزمان با سی‌امین روز اعتصاب اخیر کارگران هفت‌تپه بازداشت شده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More