شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارشناس پرونده هواپیمای اوکراینی:‌ سپاه قبل از شلیک، موقعیت‌یاب پرواز را مختل کرد

 

کمی پس از آنکه اوکراین از «عمدی» بودن شلیک موشک به هواپیمای مسافربری خود خبر داد، یک کارشناس این پرونده هم گفته شواهد نشان می‌دهد سپاه پاسداران پیش از شلیک موقعیت‌یاب پرواز را از کار انداخته بود.

هفته‌نامه «کینگ‌ ویکلی سنتینل» روز پنجشنبه دوم اردیبهشت‌ماه بخشی از توضیحات آندره میلن، کارشناس هوانوردی که پرونده این پرواز ساقط‌‌ شده را از روز نخست در دست بررسی داشته، منتشر کرد.

میلن که با موسسه «یونیکورن ایرواسپیس» همکاری می‌کند شواهدی را مورد ارجاع قرار داده که نشان‌ می‌دهد سپاه پاسداران در اقدامی «از پیش طراحی شده» دست به انهدام هواپیما و کشتن مسافرانش در شب حمله نظامی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، دی‌ ماه سال ۱۳۹۸، زده بود.

شواهد مورد بررسی او اکنون توسط دادستان ضدتروریستی اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مشخص کند آیا در این پرونده زمینه‌ای برای کشاندن جمهوری اسلامی ایران به دادگاه بین‌المللی کیفری به دلیل جنایت علیه بشریت وجود دارد.

 

اجتناب از حمله آمریکا

این متخصص هوانوردی انگیزه ایران از انهدام پرواز را اجتناب از حمله آمریکا از طریق ایجاد «سپر انسانی» عنوان می‌کند.

سپر انسانی مورد نظر متشکل از چندین مقام دولت‌های خارجی عنوان شده که پنج ساعت پس از حمله سپاه پاسداران به نیروهای آمریکایی و کانادایی در عراق، سفر به ایران را آغازمی‌کردند.

میلن می‌گوید حکومت ایران متعاقب این «قتل عام از پیش‌ برنامه‌ریزی شده» به کتمان یا از بین بردن شواهد پرداخت.

 

از کار انداختن موقعیت‌یاب ماهواره‌ای

این کارشناس هوانوردی پس از بررسی گزارش نهایی هیات بررسی سوانح هواپیمایی جمهوری اسلامی دریافت که سپاه پاسداران جنگ‌افزارهای پارازیت الکترونیکی را در هماهنگی با سامانه پدافندی تور ام-۱ روسیه که شلیک را انجام داد، به کار گرفته بود.

او گفت: «سپاه به طور همزمان فرکانس‌های ارسال‌کننده موقعیت‌یاب ماهوار‌ه‌ای‌ و اضطراری پرواز پی‌ای۷۵۲ را از کار می‌اندازد و انسداد سیگنال را ادامه می‌دهد تا بتواند به محل سقوط برسد.»

پس از آن هم سپاه پاسداران به صورت فیزیکی به غیرفعال‌سازی سیستم ای‌ال‌تی هواپیما که قادر به ارسال فرکانس به شبکه ماهواره‌ای اضطراری جهانی بود، دست زد.

 

 

 

صدای کابین، موید غیرفعال شدن جی‌پی‌اس

میلن همچنین یافته‌های خود را در ارتباط با صدای ضبط‌شده هر دو خلبان که نشان‌دهنده پی بردن آن‌ها به از کار افتادن موقعیت‌یاب ماهواره‌ای بوده، به وزیر دادگستری اوکراین داده است.

این کارشناس هوانوردی در زمینه ارسال سیگنال شناسایی هواپیمای غیرنظامی اشاره کرده که چهار پرواز جداگانه در همان زمان از فرودگاه برخاستند، وارد محیط راداری پدافند تور ام-۱ شده و سیگنال ارسال کردند. 

او گفت دست‌کم ۱۶۸ سیگنال در این زمان ارسال، کشف و شناسایی شد.

به گفته میلن، پرواز اوکراین هم به همین محیط راداری وارد شد و دست‌کم ۱۸ سیگنال ارسال کرد که همه آن‌ها به صورتی که از هواپیمای غیرنظامی ارسال شده‌اند، کشف و شناسایی می‌شدند.

حکومت ایران ادعا کرده بود ماموران نظامی سپاه پاسداران این هواپیما را در سیستم رادار خود با موشک اشتباه گرفته بودند.

 

امکان تنظیم اشتباه رادار نبود

از سوی دیگر با آنکه مقام‌های نظامی و قضایی جمهوری اسلامی می‌گویند جهت جغرافیایی پدافند در شب حمله به صورت درست تنظیم نشده بود، این کارشناس هوانوردی می‌گوید سامانه موشکی تور ام-۱ دارای دو سیستم رادار جداگانه است؛ یکی برای ردیابی و دیگری برای هدف‌گیری.

میلن خاطرنشان کرد: «سیستم راداریابی مجهز به آنتن استاندارد آی‌اف‌اف ایکائو است که به طور خودکار هر و یا همه سیگنال‌های پخش‌کننده فرستنده هواپیمای غیرنظامی را دریافت می‌کند.» 

کارشناس این پرونده همچنین اضافه کرد که سامانه تور ام-۱ نمی‌تواند تنظیم‌نشده قرار بگیرد.

او در توضیح اشاره کرد این سامانه یک وسیله کاملا متحرک است که اهداف را از آنتنی دائم در حال چرخش که بالای رادار ردیابی شلیک کنترل‌شده جهت‌دار نصب است، تشخیص می‌دهد. 

 

عمدی بودن شلیک

پیشتر دبیر شورای امنیت ملی اوکراین هم سرنگونی این هواپیما را «عمدی» خوانده بود.

دانیلوف گفت که در سفر به تهران این نظر خود را به همتای ایرانی خود منتقل کرده اما علی شمخانی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی، تنها اعلام کرده جناح سیاسی او در سرنگونی این هواپیما دخیل نبوده و در عین حال گفته «در ایران گروه‌های مختلفی نفوذ دارند».

در واکنش نیز کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت، این سخنان مقام اوکراینی را «سفارشی» خواند و هدف از بیان آن را «انحراف در افکار عمومی و دامن زدن به بک جنجال تبلیغاتی بر پایه مطالب جعلی و ساختگی» عنوان کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More