شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارزار حکومت ایران به‌نفع واکسن داخلی کرونا هم‌زمان با تردید و نگرانی شهروندان

پس از دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر ممنوعیت واردات «واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی» کرونا به کشور، برخی رسانه‌ها و مقام‌های حکومت کارزار حمایت از واکسن داخلی و تبلیغ علیه واکسن‌های خارجی راه انداخته و به انتشار نظرسنجی‌هایی در این زمینه پرداخته‌اند.

با این حال نظرسنجی‌های برخی رسانه‌های اجتماعی حوزه بهداشت و روایت‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی از تردید قابل توجه نسبت به واکسن‌های داخلی و تمایل بالاتر به واکسن‌های خارجی میان شهروندان است.

کانال تلگرام «متخصصین بهداشت ایران» که نزدیک به ۴۲ هزار دنبال‌کننده دارد و اخبار حوزه پزشکی و بهداشتی را منتشر می‌کند، روز سه‌شنبه نظرسنجی را از میان اعضای کادر درمان انجام داده که تا لحظه انتشار این گزارش نشان می‌دهد ۳۶ درصد گزینه «فقط واکسن خارجی مورد تایید» را تزریق می‌کنند، انتخاب کرده‌اند.

بیش از شش هزار و ۷۰۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

در مقابل، پزشکان و پرستارانی که می‌گویند «فقط واکسن ایرانی مورد تایید» می‌زنند تنها ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهند.

۳۲ درصد هم از تصمیم به نزدن واکسن خبر داده‌اند و ۲۲ درصد گفته‌اند «هر واکسن داخلی-خارجی تاییدشده» را تزریق خواهند کرد.

این در حالی است که کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت،‌ در توییترش نوشته موسسه‌ای به نام «مرکز افکارسنجی ایرانیان» در نظرسنجی‌اش نشان داده «۷۲ درصد مردم» واکسن ایرانی کرونا را تزریق خواهند کرد.

پیشتر خبر این نظرسنجی را خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، منتشر و شمار شرکت‌کنندگانش را تنها هزار و ۶۷ نفر عنوان کرده بود.

در همین نظرسنجی نیز ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که در صورت واردات واکسن از خارج و تایید وزارت بهداشت از آن استفاده می‌کنند.

 

روایت کاربران: موش آزمایشگاهی نمی‌شویم

 

برخی مخاطبان ایران اینترنشنال در همین زمینه پیام‌هایی ارسال و در زمینه عدم شفافیت درباره واکسن داخلی انتقاد کرده‌اند.

یک زن ۷۰ ساله گفته است: «ترجیح می‌دهم کرونا بگیرم و بمیرم تا موش آزمایشگاهی واکسنی بشوم که معلوم نیست مال کجاست.»

پرستار یک مرکز درمانی نیز می‌گوید: «برای ما به عنوان کادر درمان جای نگرانی داره که واقعا اگر این واکسن‌ها از لحاظ علمی مورد بررسی قرار نگرفته باشند، ممکن است وضعیت سیستم سلامت را به‌هم بریزد و کسی هم گوشش بدهکار نیست.»

یکی دیگر از مخاطبان که دکتر داروساز است پیام داده:‌ «سال‌ها است که گفته می‌شه ما در تولید دارو خودکفا هستیم، در حالی‌که در حقیقت چنین چیزی صحت نداره، داروهای ساخت داخل خیلی وقت‌ها بیمارها رو با مشکل مواجه کرده، نمونه آن داروی بیماران تالاسمی ... حالا این واکسن تولید داخل واقعا چی هست، هیچ‌کس نمی‌دونه ... .»

در روزهای گذشته صداوسیمای جمهوری اسلامی و رسانه‌ها و مقام‌های حکومت اخباری علیه واکسن کرونای فایزر-بیونتک و مدرنا منتشر کرده‌اند که به امکان مرگ، فلج شدن،‌ تغییر ژنتیکی،‌ کارگذاری جی‌پی‌اس در بدن افراد و ادعاهای تاییدنشده دیگر اشاره می‌کند.

صحت برخی از این اخبار از جمله تاثیر آن بر فلج شدن بدن تزریق‌کنندگان نیز بعدها زیر سوال رفت و اخبار آن «دروغین» عنوان شد.

این در حالی است که که بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا و همچنین کشورهای منطقه به خرید واکسن‌های فایزر در کنار سایر واکسن‌های ساخت چین و بریتانیا پرداخته‌اند، واکسن‌هایی که نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا نیز آن‌ها را تایید کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More