شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاربران رسانه‌های اجتماعی: #مهرداد_سپهری، جورج فلوید ایران است

 

کاربران رسانه‌های اجتماعی به مرگ مهرداد سپهری، مرد جوان مشهدی، در پی آزار و شکنجه مامور پلیس حین بازداشت واکنش نشان دادند و او را «جورج فلوید ایران» خواندند.

کاربران در توییتر آزار  مهرداد سپهری را که در مقابل چشم شهروندان دیگر و در حالی که با دستبند به یه میله بسته و با شوکر شکنجه می‌شد «زجرکشی» خواندند.

بیشتر کاربران این حادثه را با مرگ جورج فلوید،‌ آمریکایی آفریقایی‌تبار، به دلیل خفگی از سوی پلیس شهر مینیاپولیس مقایسه کرده‌اند و همچنین از برخورد دوگانه حکومت و کسانی که برای مرگ فلوید اعتراض می‌کردند اما نسبت به مرگ سپهری بی‌تفاوتند،‌ انتقاد کردند.

شماری از شهروندان سخنان علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، را که مرگ جورج فلوید را به نظام آمریکا مرتبط کرد یادآوری کردند.

خامنه‌ای در آن زمان گفته بود: «این‌ها بروز واقعیاتی است که تا حالا پنهان نگه داشته می‌شد. آن لجن ته حوض می‌آید بالا و خود را نشان می‌دهد.»

در همین زمینه کاربری نوشته است: «آن‌ها که از ایران برای جورج فلوید نوحه مظلومیت می‌خواندند، قرار است چگونه ماجرای قتل مهرداد سپری را ماله بکشند و به این منظور،‌ او را به چه چیزهایی متهم کنند و از کدام عضو خانواده‌اش اعتراف اجباری بگیرند...»

 

کاربری در توییترش نوشت: «مهرداد سپهری در شهری کشته شد که برای جورج فلوید شمع روشن کرده بودند.»

برادر این مرد جوان کشته‌شده در گفت‌وگویی با ایران اینترنشنال اشاره کرد او پیش از جان باختن و انتقال به بیمارستان «۴۵ دقیقه مورد ضرب و جرح ماموران نیروی انتظامی قرار گرفت.»

 

 

یک کاربر نیز «منزجرکننده‌ترین» صدایی که امسال شنیده را صدای ممتد شوکری دانست که مامور پلیس به بدن مهرداد سپهری می‌زد.

 

 

 

حسن یونسی،‌ وکیل دادگستری که  از جمله وکیل مدافع در پرونده نوید افکاری بود،‌ در توییترش نوشت نوید را با شواهدی که صرفا نشان‌دهنده «حضور» او در آن منطقه بود بازداشتکردند، اما مامور پلیسی که مهرداد سپهری را شکنجه می‌کرد بازداشت نشده است.

 

 

 

آبان امسال زودتر شروع شد

برخی کاربران نیز از هشتگ #آبان استفاده کرده و تکرار کشتار شهروندان در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸، که طی آن صدها شهروند کشته و بیش از ۱۰ هزار نفر بازداشت شدند را یادآوری کردند.

کاربری در همین زمینه توییت کرد: «آبان پارسال ۲۴ آبان شروع شد،‌ آبان امسال خیلی زودتر.»

 

 

 

کاربری هم به رخ دادن این حادثه پس از ماجرای تعرض جنسی به #دختر‌‌_آبادانی اشاره کرد و نوشت: «گفتند دختر آبادانی را با جورج فلوید مقایسه نکنید. در آمریکا پلیس آدم می‌کشد و در ایران پلیس حافظ جان مردم است. مهرداد سپهری مگر مردم نبود که پلیسی حالا به قاتل جانش تبدیل شده؟»

 

 

شماری زیادی از کاربران به بی‌پناهی مقتول اشاره کرده و عده‌ای نیز مرگ سپهری را با فوت آسیه پناهی،‌ زن ۶۱ ساله کرمانشاهی‌ که در جریان تخریب منازل شهرک فدک در اردیبهشت‌ماه با برخورد و پاشیدن اسپری فلفل از سوی ماموران شهرداری جان باخت، مقایسه کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More