شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چهلم قربانیان اعتراض‌های آبان‌؛ حکومت نظامی غیر رسمی در برخی شهرهای ایران

 

گزارش‌‌ شهروندان در رسانه‌های اجتماعی حاکی‌ست هم‌زمان با چهلمین روز جان باختن قربانیان اعتراض‌های سراسری در ایران، نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی علاوه بر پایتخت در شهرهای مختلف از جمله کرج،‌ رشت، مشهد، اهواز و تبریز در خیابان‌ها و اماکن عمومی حاضر شده و حکومت نظامی غیررسمی برقرار کرده‌اند.

تعدادی از کاربران توییتر روز پنجشنبه پنجم دی‌ماه با انتشار تصاویری در صفحه خود از محاصره و کنترل شدید نیروهای امنیتی بر قبرستان «بهشت سکینه» در کرج خبر داده‌اند. بر اساس فراخوان خانواده پویا بختیاری،‌ جوان قربانی اعتراض‌ها در کرج،‌ قرار است روز پنجشنبه مراسم چهلم او در محل دفنش در این قبرستان برگزار شود.

بر اساس گزارش‌ شاهدان،‌ ماموران امنیتی علاوه بر کنترل عبور و مرور و خودروهای مردم به آن‌ها اجازه گرفتن عکس و یا فیلم با گوشی‌های تلفن همراه را نیز نمی‌دهند.

پیشتر، تعدادی از مادران و اعضای خانواده‌های جان‌باختگان سیاسی و مدنی در ۴۰ سال گذشته نیز با انتشار فراخوانی روز پنجم دی‌ماه را به عنوان روز ادای احترام به کشته‌‌شدگان آبان‌ماه اعلام کرد‌ه و خواستار برگزاری مراسم یادبود در شهرهای مختلف از سوی مردم شده بودند.

در آستانه برگزاری این مراسم در تعدادی از شهرها،‌ از روز گذشته سرعت دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف کشور کاهش پیدا کرد و خودروهای پلیس و نیروهای موتورسوار سپاه پاسداران نیز با جابجایی در نقاط مختلف کشور فضای امنیتی حاکم کردند.

گزارش شهروندان از خیابان‌های تهران، از حضور سنگین‌تر نیروها و خودروهای امنیتی در بعضی از محله‌ها و خیابان‌ها از جمله «صادقیه» و «تهران‌پارس» در شرق و «آزادی» و «انقلاب» در غرب و مرکز پایتخت خبر می‌دهد. 

هم‌زمان، گزارش‌های مشابهی از شهرهای دیگر منتشر شده‌ است. 

بر اساس پیام‌های مردمی ارسال شده به ایران اینترنشنال،‌ در مشهد علاوه بر کاهش شدید سرعت و قطع اینترنت اپراتورهای تلفن‌ همراه، خیابان‌های اصلی این شهر از جمله بلوار «وکیل‌آباد» شاهد حضور پرشمار نیروهای امنیتی است. 

تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی در استان خوزستان نیز از جابجایی خودروهای انتظامی به طرف منطقه «ملاشیه» در جنوب غرب اهواز خبر داده‌اند. 

در شهرهای دیگر از جمله کرمانشاه و اصفهان نیز از شب گذشته فضای امنیتی حاکم شده است. در رشت،‌ نیروهای سپاه پاسداران با موتور و پرچم‌های سیاه گشت خیابانی برقرار کرده‌اند.

وزارت اطلاعات از چند روز قبل علاوه بر بازداشت و احضار برخی اعضای خانواده‌ قربانیان اعتراض‌های اخیر، از آن‌ها خواسته بودند که مراسم چهلم ازدست‌رفتگان خود را لغو کنند. آن‌ها فراخوان و تلاش خانواده قربانیان برای برگزاری مراسم یادبود کشته‌شدگان را «پروژه استمرار اغتشاشات و کشته‌سازی» عنوان کرده‌اند.

در همین زمینه،‌ روز چهارشنبه برخی کاربران توییتر از تماس تلفنی نیروهای امنیتی با فعالان سیاسی و کنشگران مدنی و هشدار به آن‌ها مبنی بر عدم انجام هرگونه تحرکی در ارتباط با مراسم پنجم دی‌ماه خبر داده بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز هیچ گزارشی از تعداد کشته‌شدگان این اعتراض‌ها منتشر نکرده‌اند. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در گزارشی از دست‌کم ۱۵۰۰ قربانی خبر داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More