شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چهار زن در گفت‌وگو با گاردین کامیل احمدی را به آزار و تعرض جنسی متهم کردند

 

چهار زن در گفت‌وگو با روزنامه گاردین چاپ لندن، کامیل احمدی، پژوهشگر ایرانی-بریتانیایی را که به تازگی از ایران گریخته است، به آزار و تعرض جنسی متهم کردند. 

گاردین روز جمعه ۲۴ بهمن در گزارشی نوشت که این چهار زن به طور جداگانه به این روزنامه اعلام کرده‌اند احمدی آنان را مورد تعرض قرار داده و دیگر زنان نیز او را به آزارهای جنسی مکرر متهم کرده‌اند.

این زنان احمدی را یک «آزارگر جنسی» دانسته‌اند که دیگر نباید اجازه کار با زنان یا گروه‌های آسیب‌پذیر را که در حیطه تحقیقاتش هستند، داشته باشد. 

کامیل احمدی که به دلیل تحقیقاتش در زمینه ازدواج کودکان، ناقص‌سازی آلت تناسلی زنان و دگرباشان جنسی در ایران شناخته می‌شود، اتهام‌های جنسی علیه خود را که منجر به تعلیق عضویتش در انجمن جامعه‌شناسی ایران شده، رد می‌کند.

اما او در مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر شد به این اتهام‌ها پرداخت و نوشت به دلیل «رفتار راحت» و «دیدگاه متفاوت‌ترش» به روابط ممکن است مرتکب «اشتباهاتی» شده باشد و عذرخواهی می‌کند.

احمدی اتهام‌ تعرض و آزار جنسی را رد کرد و نوشت که «متجاوز و تعدی‌گر» نیست.

 

 

به نوشته گاردین، دوستان و همکاران زنانی که احمدی را متهم کرده‌اند، از روایت‌های آنان حمایت می‌کنند و اعلام کرده‌اند پیش از علنی شدن این اتهام‌ها، از سه مورد اتهام تعرض و چندین مورد اتهام آزار و اذیت از سوی احمدی، مطلع بوده‌اند.

یکی از این زنان که برای اولین بار درباره تجربه‌اش به طور علنی صحبت کرده، به گاردین گفت: «هنگامی که درباره دیگر قربانیان شنیدم و این واقعیت که آنان عمدتا، اگر نه کاملا، نادیده گرفته می‌شوند، دیگر نتوانستم [احساساتم] را پنهان کنم.»

برخی از اتهام‌ها علیه احمدی، همزمان با جنبش «#من_هم» مطرح شد. بر اساس گزارش گاردین، دست‌کم هفت اتهام علیه این پژوهشگر از سوی افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی در ماه‌های اوت و سپتامبر سال گذشته منتشر شد.

در شهریور گذشته، «انجمن جامعه‌شناسی ایران» از لغو عضویت کامیل احمدی و برکناری او از دبیری گروه «جامعه‌شناسی کودکی» این انجمن خبر داد.

این انجمن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از طرح اتهام‌ها، هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی موضوع را پیگیری کرد و به این نتیجه رسید که شواهد مطرح‌شده حاکی از «صورت‌هایی از سوء‌استفاده از اقتدار جایگاه مدیریت پژوهش و روابط مبتنی بر اعتماد» است.

انجمن جامعه‌شناسی ایران از جامعه علمی و دانشگاهی ایران خواسته بود که «نسبت به مساله آزار جنسی حساسیت نشان داده و در راستای شناسایی ابعاد مساله در انواع محیط‌های اجتماعی و چگونگی پیشگيری از آن‌ها مطالعات و پژوهش‌هایی را در دستور کار قرار دهد.»

احمدی پژوهشگر علوم اجتماعی و مردم‌شناس است که مطالعات مختلفی را در حوزه‌های فرهنگ محلی، کودکان،‌ زنان و حقوق اقلیت‌ها در کشورهای آفریقایی و آسیایی در کارنامه خود دارد و برای آثارش جایزه «بنیاد جهانی صلح زنان بخش ادبیات و علوم انسانی دانشگاه جرج‌ واشنگتن» را به دست آورده است.

او که با اتهام‌های سیاسی در ایران به ۹ سال زندان محکوم شده، اواسط بهمن از خروج خود از ایران برای گریز از اجرای حکمش خبر داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More