شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چهارمین روز اعتراض‌ها؛ حمله بسیجیان به دانشجویان امیرکبیر

چهارمین روز از اعتراض‌های عمومی و دانشجویی به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین از سوی سپاه پاسداران در برخی دانشگاه‌های شهر تهران آغاز شد.

کاربران رسانه‌های اجتماعی روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه ویدیوهایی از شکل‌گیری تجمع اعتراضی صدها دانشجو در دانشگاه‌های « شهید بهشتی» و «تهران» «امیرکبیر»منتشر کرده‌اند. در دانشگاه‌های دیگر استان‌ها نیز دانشجویان مراسم گرامیداشت برای قربانیان برگزار کرده‌اند.

بر اساس این ویدیوها،‌ اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه روبروی مسجد این دانشگاه در پردیس مرکزی و با شعارهایی از جمله «بی‌شرف،‌ بی‌شرف» شروع شده و ادامه دارد. 

همچنین گزارشها حاکی است که گروهی از بسیجیان به دانشجویان معترض در امیرکبیر حمله کردند. براساس بیانیه شورای صنفی دانشجویان کشور جو اطراف دانشگاه امیرکبیر امنیتی است و به دانشجویان اجازه خروج از دانشگاه داده نمی‌شود.

از جمله دیگر شعارهای این دانشجویان «می‌میریم می‌میریم،‌ ایران رو پس می‌گیریم»،‌ «فرمانده کل قوا،‌ استعفا استعفا»،‌«اگر عزادار هستی، چرا سه‌روز نشستی»،‌ «‌کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم» ، «‌مرگ بر اصل ولایت فقیه» «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر» بوده است.

 این دانشجویان همچنین به حضور نیروهای بسیج دانشجویی که به مقابله با این تجمع‌ها می‌پردازند اعتراض کردند.

در قسمتی از پردیس این دانشگاه نیز دانشجویی که یکی از بستگان خود را در پرواز مسافربری اوکراین از دست داده با نصب تصاویر قربانیان و نواختن سه‌تار یاد جان‌باختگان را گرامی می‌دارد.

تجمع ‌ روز سه‌شنبه دانشگاه تهران با دعوت دانشجویی و تحت عنوان «قربانیان بی‌کفایتی و دروغ» صورت گرفته است.

برخی گزارش‌های توییتری نیز حاکی از شکل‌گیری تجمع در دانشگاه هنر دانشگاه تهران است. 

هم‌زمان در دانشگاه «بهشتی» تهران نیز صدها دانشجو اعتراض‌های روزهای گذشته خود را ادامه دادند.

در این دانشگاه، دانشجویان معترض علیه نیروهای بسیج در دانشگاه شعار دادند. از جمله شعارهای دانشجویان «پول ما گم شده،‌ خرج بسیجی شده»،‌ «بسیجی حیا کن،‌ دانشگاه رو رها کن» بوده است.  

در سایر دانشگاه‌های کشور از جمله «دانشگاه صنعتی کرمانشاه» نیز دانشجویان با برپا کردن میزهای یادبود قربانیان با شمع و گل یاد قربانیان را گرامی می‌دارند. 

موج جدید اعتراض‌های عمومی در ایران از روز شنبه و در پی تایید شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی صورت گرفت که طی آن ۱۷۶ خدمه و مسافر این پرواز کشته شدند.

بنا به اعلام سخنگوی قوه قضاییه دست‌کم ۳۰ نفر از شهروندان معترض در شهرهای مختلف تاکنون طی این اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند. پیشتر گزارش‌های تصویری از حمله ماموران امنیتی و انتظامی به مردم و شلیک مستقیم گلوله ساچمه‌ای و واقعی به آن‌ها نیز منتشر شده بود.

تجمع‌های روزهای گذشته در شهرهای تهران،‌ همدان،‌ مشهد،‌ بابل،‌ بابلسر،‌ گرگان،‌ گوهردشت،‌ سنندج،‌ دامغان،‌ شیراز،‌اصفهان،‌ بجنورد و ... شکل گرفته بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More