شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چند شرکت بزرگ هواپیمایی جهان پرواز بر فراز تنگه هرمز را ممنوع کردند

 

تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی جهان مسیر برخی از خطوط خود را تغییر دادند تا از پرواز بر فراز آسمان تنگه هرمز و دریای عمان که از سوی ایران کنترل می‌شود، پرهیز کنند.

شرکت‌های هواپیمایی مالزی، کانتاس استرالیا، سنگاپور، لوفتانزای آلمان، بریتیش ایرویز و کی‌ال‌ام هلند اعلام کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی مجدد برای تعیین مسیرهای جدید هستند.

این تصمیم شرکت‌های هواپیمایی، پس از آن گرفته شد که اداره هوانوردی فدرال آمریکا، با صدور یک دستور اضطراری، پرواز هواپیما‌های آمریکایی در آسمان تحت کنترل ایران بر فراز تنگه هرمز و دریای عمان را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.

در اطلاعیه این اداره که روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد منتشر شد، آمده که به هنگام حمله به پهپاد آمریکایی، شمار زیادی هواپیمای غیرنظامی در آسمان منطقه بوده است.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها و فعالیت‌های نظامی در منطقه، اعلام کرد که به کارگیری موشک از سوی ایران در محدوده خطوط هوایی هواپیماهای مسافربری بزرگ، بدون کمترین هشدار صورت گرفت.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، موشک زمین به هوای سپاه پاسداران در نقطه‌ای پهپاد آمریکایی را هدف قرار داد که طی این هفته، نزدیک‌ترین هواپیمای غیرنظامی، از فاصله ۴۵ مایل هوایی از این نقطه در حال پرواز بوده است.

چند ساعت پیش از انتشار اطلاعیه اداره هوانوردی فدرال آمریکا، یونایتد ایرلاین، از تعلیق پروازهایش بین نیوآرک در ایالت نیوجرسی و بمبئی در هند، به دلایل امنیتی خبر داد. این شرکت آمریکایی اضافه کرد که پرواز مسافران این خط هوایی، از طریق مسیرهای دیگر صورت خواهد گرفت.

در سال ۲۰۱۴، یک هواپیمای شرکت هواپیمایی مالزی با موشک در آسمان اوکراین هدف گرفته شد و ۲۸۹ سرنشین آن کشته شدند. سقوط این هواپیما بار دیگر نگرانی‌ها را نسبت به پروازهای غیرنظامی بر فراز مناطق پرخطر افزایش داده است.

اوپس‌گروپ (OPSGROUP) که در زمینه امنیت خطوط هوایی فعالیت می‌کند، اعلام کرده که از زمان سقوط این هواپیمای شرکت مالزی، تمام کشورها به توصیه‌های آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان برای پرهیز از خطرات مرتبط با مسیرهای هوایی را در نظر می‌گیرند.

این سازمان اضافه کرد که تهدید شلیک به سوی هواپیماهای غیرنظامی در جنوب ایران جدی است.

در روز دوشنبه گذشته و پیش از سرنگونی پهپاد آمریکایی، رییس شرکت هواپیمایی قطر به خبرگزاری رویترز گفته بود که این شرکت طرحی جایگزین برای پرهیز از هرگونه حادثه احتمالی، از جمله درگیری نظامی در منطقه را در نظر گرفته است.

با این حال این شرکت، پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، هنوز از تغییر مسیر پروازهایش اطلاعی نداده است. اما شرکت هواپیمایی الاتحاد متعلق به امارات متحده عربی اعلام کرده که شرایط را برای در نظر گرفتن یک طرح فوری زیر نظر دارد.

شرکت هواپیمایی امارات نیز هنوز در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

تصمیم شرکت‌های هواپیمایی برای پرهیز از پرواز بر فراز آسمان تحت کنترل ایران، چند روز پس از این اظهارات حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه امام خمینی اتخاذ می‌شود که گفته بود ایران باید مسیرهای هوایی ترانزیتی خود را توسعه دهد.

این ممنوعیت بر درآمد ایران از عبور پروازهای خارجی از آسمانش تأثیر خواهد گذاشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More