شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشنهاد وزارت بهداشت برای گرامی‌داشت روز پرستار؛ سوت‌زنی به‌جای پرداخت مزایا



در آستانه روز پرستار در ایران، تعدادی از پرستاران و مقام‌ها اعلام کردند که مزایای پرستاران با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌شود و درآمدشان نیز نسبت به پیش از شیوع کرونا کاهش یافته است.

در ایران ۲۶ آذر تا دوم دی هفته پرستار و روز ۳۰ آذر روز پرستار اعلام شده است.

در همین حال، کیانوش چهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درخواست کرده تا در روز شنبه ۲۹ آذرماه، برای تشکر از خدمات پرستاران ، سوت قطارها، کشتی‌ها، زنگ کارخانه‌ها و صنایع به صدا درآید و شعار هفته پرستار با عنوان «نبض سلامت جامعه»، «ضربان قلب پرستار» بر برج آزادی و برج میلاد در پایتخت نصب شود.

 

 

در مقابل گروهی از پرستاران از مقام‌های وزارت بهداشت خواسته‌اند به‌جای قالب اقدامات نمادین، حقوق عقب‌افتاده آن‌ها پرداخت شود.

در همین زمینه فروغ مولا، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت که پرداخت اضافه‌کار و کارانه در این دانشگاه سه ماه تاخیر دارد.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از مهشاد مشهدی‌خان، پرستار اراکی، نوشت: «پس از شیوع کرونا به‌جای آنکه مبلغ دریافتی ما افزایش یابد، حتی کمتر هم شد.»

او گفت که پرداخت اضافه‌کار و کارانه هنوز با حدود شش ماه تاخیر انجام می‌شود.

محمد میرزابیگی، رییس سازمان نظام پرستاری، نیز گفته بود که حقوق پرستاران با سه یا چهار ماه تاخیر پرداخت می‌شود.

به گفته میرزابیگی، سال قبل تاخیر در پرداخت معوقات حتی به ۱۸ ماه هم می‌رسید، اما امسال زمان پرداخت معوقات کاهش یافته است.

او در عین حال گفت که میزان درآمد پرستاران کاهش یافته است.

میرزابیگی کاهش درآمد بیمارستان‌ها پس از شیوع کرونا را یکی از دلایل این موضوع  عنوان کرد و گفت که درآمد برخی بیمارستان‌ها به یک‌پنجم کاهش یافته است. براساس طرح خودگردانی، بیمارستان‌ها باید هزینه خود را تامین کنند.

در همین حال رییس سازمان نظام پرستاری اعلام کرد که نظام پرداخت حقوق پرستاران عادلانه نیست.

او اضافه کرد: «البته نمی‌توان از کمک‌هایی که دولت در این مورد داشته است، غافل بود ولی اشکال در نظام پرداخت‌ها کاملا برای ما مشخص شد.»

میرزابیگی همچنین اعلام کرد که طبق گفته سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، از اول دی‌ماه فوق‌العاده ویژه پرستاران پرداخت می‌شود.

به گفته رییس سازمان نظام پرستاری، از حدود ۱۴۵ هزار پرستار ۶۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و حدود ۱۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند.

به این ترتیب حدود ۴۲ درصد از پرستاران به این ویروس مبتلا شده و ۱۰۰ نفر از آن‌ها درگذشته‌اند.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی اعلام کرد که ۳۰۰ نفر از کادر درمان به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More