شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیام شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت چهلمین سال درگذشت محمدرضاشاه: اشک پدرم، اشک ایران بود

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی به مناسبت چهلمین سالگرد درگذشت محمدرضا شاه پهلوی، با نقل بخشی از سخنان پادشاه فقید ایران مبنی بر اینکه «ما به فکر اکثریت هستیم و همه‌ افراد مملکت باید به یک حداقل زندگی برسند. یکی از شرایط حداقل زندگی، خانه‌ سالم، بهداشتی، تمیز، روشن و روح‌پرور برای کارگر ایرانی است»، گفت که «نگاه پدر در واپسین وداع، نگاه مظلومان بی‌آب و بی‌نان امروز بود» و «در آن واپسین نگاه، ناگفته بسیار بود. اشک پدرم، اشک ایران بود.»

محمدرضا شاه پهلوى پس از ۳۷ سال سلطنت روز  ۲۶ دی ‌ماه سال ۱۳۵۷ ايران را ترک كرد و پس از مدتی اقامت و معالجه در مراكش، آمريكا، مكزيک و پاناما، سرانجام در پنجم مرداد ماه سال ۱۳۵۹ در بيمارستانی در قاهره چشم از جهان فروبست و پيكر او در مسجد الرفاعى قاهره به امانت گذاشته شد.

در پیام شاهزاده رضا پهلوی که با عنوان «چهل سال گذشت» منتشر شده است بخش از سخنان پنج دهه قبل پادشاه فقید ایران یادآوری شده است که گفته بود: «ترقّی ایران بر اساس برده‌کِشی و استثمار کارگر ارزان‌قیمت، نمی‌تواند بنا بشود... کارگر ایرانی به هر اندازه‌ای که مهارت داشته باشد، باید مزد بگیرد... به شما کارفرمایان توصیه می‌کنم که کنار کارخانه‌‌تان خانه بسازید تا کارگر مجبور نباشد سه ساعت بین خانه و محل کار در تردد باشد. این سه ساعت را بتواند در میدان ورزش کارخانه بگذراند. تا بدنش سالم بشود. تا روحش تازه بشود. ما به فکر اکثریت هستیم و همه‌ی افراد مملکت باید به یک حداقل زندگی برسند. یکی از شرایط حداقل زندگی، خانه‌ی سالم، بهداشتی، تمیز، روشن و روح‌پرور برای کارگر ایرانی است.»

شاهزاده رضا پهلوی در این پیام گفت:  «از زمانی که پدرم این سخنان را به زبان آورد، نیم‌قرنی می‌گذرد؛ نیم‌قرنی پُر از فراز و نشیب»، تاکید کرد: «راهی که با تمام دشواری‌ها، راه ترقّی بود. راهی که در سقوطی سهمگین، مسدود شد. انسدادی که بسیاری از آحاد ملّت را در فقر فرو برده؛ فقری که باید هر ایرانی را به فکر وا دارد.»

در بخشی از این پیام، شاهزاده رضا پهلوی گفت: «چهل سال پیش در چنین روزهایی، پدرم پادشاه ایران در کرانه‌‌ی تاریخ در سواحل نیل، چشم از جهان فرو بست. اشک پادشاه، هنگام ترک میهن، پرده‌ای بود خاموش ولی گویا از گریه‌ی مادرانی که در راه بود. در آن اشک و در آن واپسین نگاه، ناگفته‌های بسیار بود.»

شاهزاده رضا پهلوی افزود که «نگاه پدر در واپسین وداع، نمادی بود تلخ و اشک‌آلود از شورستانی که در راه بود. نگاه نسلی که باید سازنده می‌شد و سوخته شد. شهرِ قصه‌ای که ناگهان خاکریز شد، از تِکّه ‌پاره‌های پیر و جوان».

در این پیام که همزمان چهلمین سالگرد درگذشت پادشاه فقید ایران منتشر شد، شاهزاده رضا پهلوی گفت که «نگاه پدر در آن واپسین وداع، نگاه مظلومان بی‌آب و بی‌نان امروز بود. اشکی بود که امروز از چشم فقر می‌ریزد؛ از چشم دهقان؛ از چشم معلم؛ از چشم رُفتگر و از چشم کولبر. اشک پادشاه، اشک دادخواهی بود؛ دادخواهی مردم در بیدادگاهی که در راه بود.»

 شاهزاده رضا پهلوی خطاب به «فرزندان میهن»، گفت: «آری، فرزندان میهن، در آن واپسین نگاه، ناگفته بسیار بود. اشک پدرم، اشک ایران بود.»

پیشتر شهبانو فرح پهلوی، نیز در پیامی به مناسبت چهلمین سال درگذشت پادشاه فقید ایران، نتیجه بیش از چهار دهه استقرار جمهوری اسلامی در ایران را فساد و فقر گسترده، کشتار و اعدام معترضان،واگذاری بخش‌هایی از ایران به کشورهای دیگر، بی ارزش شدن پول ملی و بحران محیط زیست  توصیف کرد و گفت: «شاهنشاها نیستید تا ببینید که در این چهل سال در نتیجه سوء رفتارها، ندانم کاری‌ها و فسادها، ایران شما، یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای جهان، امروز تبدیل به کشوری با اکثریتی فقیر شده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More