شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیام شاهزاده رضا پهلوی برای درگذشت قطب درویشان گنابادی: نورعلی تابنده با بی‌عدالتی جنگيد و برای عدالت جاودانه شد

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی به مناسبت درگذشت نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی را «از تبار زروانيان، پاسدار ايران و از گوهر سربداران» و «نماد پايمردی، قطب داد و نافرمانی و كابوس ابليس و نامردمان» خواند و تاکید کرد که باید «پاسدار راهش باشيم و پيرو نوری كه در نامش برای هميشه تابنده شد.»

در این پیام که شامگاه چهارشنبه منتشر شد، شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به فشارهای امنیتی جمهوری اسلامی و همچنین حصر او طی دو سال گذشته، نوشت: «نورعلی تابنده جاودانه شد. تابنده در جاودانگی. از نور آمد، در تاريكی درخشنده شد، رهروان را رهنما و سرانجام ستاره شد. نابخرد نابخردان را بين كه در پی حصر نور بود. حاشا حاشا كه نور محبوس گردد و محصور. از كران تا كران هستی را در نورديد و بيكران شد.»

شاهزاده رضا پهلوی از قطب درویشان گنابادی با عنوان «در هم‌ كوبنده تاريكی» یاد کرد و با تاکید براینکه راه نورعلی تابنده «طريقتی بود از اركان ايران، در پیام خود نوشت: «از تبار زروانيان، پاسدار ايران، درخشان و مهربان، از گوهر سربداران، از جنس نور و از جوهر مهر، برخاسته از خراسان، نماد پايمردی، قطب داد و نافرمانی، كابوس ابليس و نامردمان، تابنده الگوی جوانمردی در سرزمين كهن با مهر زيست، با بی‌عدالتی جنگيد و برای عدالت جاودانه شد.»

نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی، وکیل و حقوق‌دان و از اعضای نهضت آزادی ایران بود که در سال‌های نخست پس از انقلاب ولایت فقیه را رد کرده بود.

پس از آنکه او قطب درویشان گنابادی شد، فشارها بر درویشان از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تشدید شد تا آنجا که در ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ نیروهای لباس شخصی با حمایت نیروهای امنیتی به حسینیه درویشان گنابادی در قم به نام «حسینه شریعت» حمله کرده و طی درگیری که در آن دست‌کم ۳۵۰ درویش زخمی و ده‌ها تن بازداشت شدند، این حسینه را تسخیر و با خاک یکسان کردند.

با آنکه کمیته تحقیق تشکیل شده مرکب از «نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت کشور، نیروی انتظامی و بسیج» در ۲۸ اسفند ۱۳۸۴ تخریب حسینیه شریعت را «کاری اشتباه و ناشی از ارایه اطلاعات غلط به مسوولان، علما و مراجع تقلید» اعلام کرد اما در تمام سال‌های بعد این فشارها ادامه داشت.

در جریان این فشارهای امنیتی به درویشان گنابادی بود که در چند مورد حمله از سوی لباس شخصی‌های مورد حمایت نهادهای امنیتی درگیری‌های مخالفتی در استان فارس و البرز رخ داد.

در روزهای پایانی بهمن سال ۱۳۹۶ با انتشار خبر احتمال بازداشت نورعلی تابنده، صدها درویش خود را به گلستان هفتم خیابان پاسداران رساندند. در نهایت بر اثر حمله نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه در بامداد اول اسفند ۱۳۹۶ به گلستان هفتم و بازداشت و زخمی کردن صدها درویش، کشته شدن دو مامور یگان ویژه و اعدام محمد ثلاث و کشته شدم محمد راجی یکی دیگر از درویشان گنابادی منجر شد.

با افزایش فشارها بر قطب درویشان گنابادی در ماه‌های پایانی زندگیش و از حدود  دو ماه قبل شماری از دراویش گنابادی زندانی در اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده علیه نورعلی تابنده دست به اعتصاب غذا زده بودند.

نورعلی تابنده از آن اسفند ۱۳۹۶  تا زمان درگذشت در سوم دی ۱۳۹۸ تحت حصر و مراقب شدید امنیتی قرار داشت و اکنون ده‌ها تن از درویشان پیرو او همچنان زندانی هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More