شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: گزارش عفو بین‌الملل درباره اعتراضات آبان فساد و بی‌رحمی رژیم ایران را نشان داد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به گزارش اخیر عفو بین‌الملل درباره سرکوب اعتراضات سراسری آبان ۹۸، آن را نشانه «فساد و بی‌رحمی» جمهوری اسلامی دانست.

پمپئو روز پنج‌شنبه ۲۰ شهریورماه در توییتر نوشت: «مردم خوب ایران همان چیزی را می‌خواهند که هرکدام از ما می‌خواهیم: صلح،‌ آزادی و خوشبختی.»

او افزود: «گزارش جدید عفو بین‌الملل جزییات فساد و سبعیت رژیم از جمله احکام اعدام در پی دادگاه‌های ساختگی،‌ شکنجه زندانیان و تهدید اعضای خانواده‌شان را تشریح کرد.»

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که حدود ۱۰ روز پیش منتشر شد، جزییاتی از بازداشت‌ها و محکومیت‌های پس از اعتراضات سراسری آبان‌ماه را ارایه کرد.

در این گزارش آمده بود که زندانیان برای «ارعاب و تحقیر» و همچنین تن دادن به «اعترافات اجباری» شکنجه جسمی و جنسی شده‌اند، و مورد آزارهایی همچون برهنه‌سازی و ضرب و شتم در حالی که کیسه‌ای روی سرشان کشیده بود قرار گرفته‌اند.

این سازمان همچنین در شرح شکنجه معترضان آبان گفته بود دست‌ها و پاهای آنها را از پشت به‌هم می‌بستند و آنان را از میله‌های آهنی آویزان می‌کردند؛ شکنجه‌ای که به جوجه کباب معروف است.

پمپئو با اشاره به این بخش از گزارش عفو بین‌الملل نوشت: «جوجه‌کباب انسان؛ این چیزی بود که بازجوهای ایرانی زمانی که معترضان مسالمت‌آمیز را آویزان می‌کردند درباره‌اش شوخی می‌کردند.»

 

وزیر خارجه آمریکا سرکوب اعتراضات آبان‌ماه را «تحقیر و تنبیه مردم» از سوی رژیم به دلیل استفاده از حق اظهار نظر و تجمع صلح‌آمیز خواند.

همزمان مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در توییترش نوشت «مردم ایران با چیزی بیش از کرونا بلازده شده‌اند؛ گزارش جدید عفو بین‌الملل نشان می‌دهد رژیم اپیدمی شکنجه راه انداخته؛ از جمله با کشیدن ناخن معترضان، شوک الکتریکی، غرق کردن مصنوعی، تزریق اجباری و شبیه‌سازی اعدام.»

 

 

او با تاکید بر اینکه گزارش عفو بین‌الملل« وحشیگری رژیم ایران را به شکل عریان» و با تشریح جزئیات نشان داد، نوشت: «از دادستان‌ها تا قضات و زندان‌ها، هیچ عدالتی در کار نبود؛ به جز شکنجه، شلاق، آزار جنسی و ناپدیدسازی اجباری.»

پیشتر آن لینده،‌ وزیر خارجه سوئد، نیز در واکنش به انتشار گزارش سازمان عفو بین‌الملل آن را «تصویر ترسناک نقض حقوق بشر در ایران» خوانده و خواستار تحقیق کامل درباره آن شده بود.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل چهارشنبه ۱۲ شهریور با عنوان «ویرانگران انسانیت» منتشر شد.

این گزارش نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی و قضایی ایران بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه سال گذشته را علاوه بر تعرض جنسی، با شیلنگ، لوله،‌ چوب و کابل برق «به شکل گسترده»‌ مورد شکنجه قرار داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More