شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: هدف ما تغییر ذات و رفتار جمهوری اسلامی است

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت رسالت دولت دونالد ترامپ «کمک» به مردم ایران با هدف تغییر «ذات و رفتار» حکومت ایران در حمایت از تروریسم است.

او در مصاحبه مطبوعاتی دوشنبه شب خود گفت: «هدفِ ماموریتِ تعیین‎شده، کمک به مردم ایران برای تحقق تغییر است به نحوی که جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین حامی ترور در جهان نباشد. همین‌قدر صریح و بی‌پرده.»

پمپئو اضافه کرد: «هدف ما تغییر در ذات و رفتار جمهوری اسلامی و رهبری آن و همچنین حمایت دائمی از مردم ایران...در کشوری است که ثروتش دیگر صرف صدور ترور در سراسر جهان نشود.»

وزیر امور خارجه آمریکا قبل از این مصاحبه با گروهی از ایرانیان مقیم ایالت تگزاس دیدار کرده بود. به گفته او، صحبت‌ها حول نگرانی‌ها از وضع موجود در ایران و پیشرفت سیاست آمریکا درباره جمهوری اسلامی و «کمک برای ساختن کشوری مستقل، آزاد و خودمختار» بود.  

پمپئو گفت اضافه شدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا از روز دوشنبه رسما ابلاغ شد. یک هفته پیش از این، ترامپ بر اساس قانون مهاجرت و تابعیت، سپاه پاسداران را تروریست قلمداد کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «امروز (دوشنبه)...دوست داشتم در کنار مردم ایران بودم و نظراتشان را درباره تاثیرگذاری سیاست‌هایمان بر زندگی مردم داخل کشور و اینکه تا چه میزان سیاست‌های ما در راستای تحقق اهدافمان پیش می‌رود می‌شنیدم.»

در پی خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در ماه مه سال گذشته و بازگشت تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در ایران رو به وخامت رفته است. ارزش پول رسمی این کشور به شدت کاهش یافته و قیمت کالاهای اساسی تا چند برابر بالا رفته است.

پمپئو در برابر اصرار خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا درون دولت ترامپ مذاکراتی با حقوقدانان درباره توجیه حمله نظامی به ایران در جریان است یا خیر، گفت: «من هیچ‌وقت درباره گفت‌وگوهای درون دولت، خصوصا زمانی که وکلا هم دخیل باشند، حرف نمی‌زنم.»

پمپئو همچنین با اشاره به سیل‌های مرگبار اخیر در ایران گفت: «در حالی که مردم داخل کشور در رنج و عذابند رهبران جمهوری اسلامی دلارهایشان را صرف حمایت از (نیکلاس) مادورو در ونزوئلا می‌کنند.»

جمهوری اسلامی به همراه روسیه، چین و ترکیه تاکنون از مادورو حمایت کرده و ریاست جمهوری خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان در این کشور را به رسمیت نشناخته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More