شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در گفت‌وگو با فاکس‌تجاری

پمپئو: منابع مالی گروه‌های نیابتی ایران کاهش یافته است

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت در  نتیجه تحریم‌های ایالات متحده و کاهش توان اقتصادی جمهوری اسلامی، منابع مالی گروه‌های نیابتی ایران نظیر حزب‌الله لبنان و گروه‌های شیعی در عراق کاهش یافته است. پمپئو گفت: «به‌دنبال تحریم‌های آمریکا، تولید ناخالص داخلی در ایران بین ۱۲ تا ۱۴درصد کاهش یافته است.»

 وزیر خارجه آمریکا روز یک‌شنبه هفدهم شهریور، در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌تجاری گفت: «کاهش توان مالی گروه‌های نیابتی ایران باعث می‌شود که این گروه‌ها در خرید تجهیزات و مواد لازم برای دست زدن به عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان با محدودیت مواجه شوند و از این نظر، رویکرد دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، برای اعمال فشار بر ایران تاکنون بسیار موفق بوده است.»

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از صحبت‌های روز یک‌شنبه خود اشاره کرد که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، گفته است که «تا هنگامی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته نشود ایران حاضر نیست به میز مذاکره باز گردد».

 پمپئو گفت: «رییس جمهوری ایران در حالی این صحبت‌ها را می‌کند که اقتصاد نفتی ایران به شدت دچار مشکل شده است.» به گفته پمپئو، برابر داده‌های اتحادیه اروپا، نرخ کلی تورم در ایران به بیش از ۳۷ درصد رسیده است. به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، به‌طور مشخص قیمت غذا و دارو در ایران، بین ۴۰ تا ۶۰درصد افزایش داشته است.

پمپئو در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود، بار دیگر موضع رسمی مقام‌های آمریکایی را تکرار کرد که ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح‌های اتمی دست پیدا کند. پمپئو گفت: «دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، پیشتر گفته است که آمریکا هر کاری که لازم باشد در این زمینه انجام خواهد داد.»

در همین ارتباط، روز یک‌‌شنبه اعلام شد که سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مقابله با تروریسم، به‌منظور رایزنی با مقام‌های بانکی و نیز مدیران برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل امارات متحده عربی، به ابوظبی سفر کرده است.

هدف این سفر دو روزه معاون خزانه‌داری آمریکا به امارات، تشدید فشارها بر ایران عنوان شده است. مندلکر گفت: «آمریکا با متحدان خود مشغول رایزنی است تا به راهکاری مشترک به منظور مقابله با تروریسم و رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و جهان برسد.»

این مقام ارشد وزارت خرانه‌داری آمریکا همچنین روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت هر فرد یا نهادی که از ایران نفت بخرد مشمول تحریم‌‌های اقتصادی ایالات متحده قرار می‌گیرد. به گفته مندلکر، «واشینگتن به اعمال فشار بر ایران ادامه می‌دهد و همانطور که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا گفته است هیچ‌گونه معافیتی برای فروش نفت این کشور صادر نمی‌کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More