شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: ظریف و خامنه‌ای خواسته هیتلر درباره نسل‌کشی را تکرار می‌کنند

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به توییت اخیر وزیر امور خارجه ایران، در توییتی نوشت باور کردنی نیست که محمدجواد ظریف و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته هیتلر برای نسل‌کشی را تکرار می‌کنند. 

پمپئو، روز جمعه در ادامه این توییت افزود: «این شرارت هرگونه تصور مبنی بر اینکه رژیم [ایران] به جامعه جهانی تعلق دارد را از بین می‌برد. ما علیه این قدیمی‌ترین و پست‌ترین نوع نفرت، کنار آلمان و اسرائیل می‌ایستیم و می‌گوییم دیگر هرگز.»

همزمان حساب رسمی توییتر دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش به نطق تلویزیونی روز جمعه رهبر جمهوری اسلامی در «روز قدس» نوشت: «بار دیگر تکرار می‌کنیم، هر که اسرائیل را تهدید به نابودی کند، خودش را در خطر مشابه قرار می‌دهد.»

خامنه‌ای روز جمعه سخنان مقام‌های غربی درباره «یهودی‌ستیزی» خود را رد کرد و در عین حال بار دیگر خواستار از بین رفتن اسرائیل شد. او همچنین اسرائیل را یک «واقعیت مهلک و زیان‌بخش» مانند کرونا خواند که باید با آن «مبارزه کرد».

او بار دیگر ایده خود مبنی بر اجرای همه‌پرسی درباره فلسطین را تکرار کرد و گفت: «در این طرح، فلسطینیان یهودی و مسیحی و مسلمان، در کنار هم در یک همه‌پرسی شرکت و نظام سیاسی کشور فلسطین را تعیین می‌کنند.»

پیشتر وزیر خارجه آمریکا در واکنش به پوستر منتشر شده از سوی وب‌سایت رسمی خامنه‌ای درباره مساله فلسطین، استناد او به شعار «راه حل نهایی» و «یهودی‌ستیزی» را محکوم کرده بود.

 راه‌حل نهایی برنامه آلمان نازی برای کشتار سیستماتیک و دسته‌جمعی یهودیان بود که به هولوکاست منجر شد.

ظریف روز پنجشنبه در توییتی از عبارت «راه‌حل نهایی» دفاع کرد و نوشت جمهوری اسلامی به دنبال «راه‌حل واقعی از طریق همه‌پرسی» در مورد فلسطین است. او در ادامه آمریکا و اروپا را متهم کرد به تعلق داشتن به تمدنی که «راه‌حل نهایی را در اتاق‌های گاز» دیده است.

پمپئو روز قبل از آن ضمن انتشار تصویر دو مورد از توییت‌های خامنه‌ای علیه اسرائیل و فلسطین و محکوم کردن اظهاراتش، در صفحه توییتر خود نوشت این سخنان خامنه‌ای جایی در «توییتر یا هر رسانه‌ اجتماعی دیگر» ندارد. 

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما می‌دانیم که سخنان خامنه‌ای نشان‌دهنده سنت رواداری مردم ایران نیست.»

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که به «شدیدترین لحن ممکن» دعوت خامنه‌ای به «جنگ با اسرائیل» را محکوم می‌کند.

او‌ در توییتی  این دعوت را تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست و نوشت امنیت اسرائیل اهمیت بسیار بالایی دارد و اتحادیه اروپا از اسرائیل حمایت می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More