شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو خطاب به رهبران جهان: سفرهای ظریف را تا آزادی برادران افکاری لغو کنید

 

در پی لغو سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به آلمان پس از اعدام نوید افکاری؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از کشورهای جهان خواست تا آزادی برادران افکاری و همه زندانیان خارجی، برنامه‌ریزی مجددی برای سفر ظریف نکنند.

پمپئو روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه در صفحه توییترش ضمن اشاره به اعدام افکاری نوشت: «حکومت محمدجواد ظریف یک مرد جوان را بعد از شکنجه وحشیانه اعدام کرد تا معترضان ایرانی را بترساند.»

او اعدام افکاری را عملی «نفرت‌انگیز» خواند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد دموکراسی‌های سراسر جهان تعهد اخلاقی دارند تا «محکم» بایستند و خشونت رژیم ایران را رد کنند.

پمپئو در ادامه خواستار واکنش به این موضوع شد و نوشت: «باید عواقبی برای سبعیت رژیم ایران وجود داشته باشد. رهبران جهان قدم مهم اول را برداشتند و سفر ظریف را لغو کردند.»

او از رهبران کشورهای جهان خواست تا زمان آزادی برادران افکاری از زندان و بازگرداندن همه شهروندان خارجی که «به اشتباه» بازداشت شده‌اند،‌ دوباره برای سفر ظریف برنامه‌ریزی نکنند.

اعدام افکاری، لغو سفر ظریف به آلمان را در پی داشته است.

در حالی که رسانه‌های آلمان لغو این سفر را با اعدام افکاری مرتبط دانستند،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد این تغییر برنامه «لجستیکی» و به دلیل شیوع کرونا بوده است.

با این حال تهران اظهارات سفارت آلمان درباره اعدام افکاری در توییتر را «دخالت در امور داخلی» خواند و در واکنش به آن سفیر آلمان را نیز احضار کرد.

علاوه بر این، وب‌سایت واشینگتن فری‌بیکن نیز گزارش داد مقام‌های دولت دونالد ترامپ و متحدانش در کنگره از شورای روابط خارجی این کشور به خاطر اینکه چند روز پس از اعدام افکاری میزبان ظریف در یک ویدیو کنفرانس بوده به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

بامداد شنبه حکم اعدام نوید افکاری در حالی اجرا شد که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، کمیته بین‌المللی المپیک، فیفا، اتحادیه جهانی ورزشکاران و بسیاری از چهره‌های ورزشی، خواهان توقف اجرای حکم شده بودند.

نهادها و سازمان‌های حقوق بشری نیز خواستار واکنش جامعه بین‌المللی به این اقدام ایران شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More