شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: برجام با عربستان هرگز!

 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است کشورش «هرگز» مسیری را که دولت باراک اوباما در مورد برنامه هسته‌ای ایران در پیش گرفت با برنامه هسته‌ای عربستان سعودی دنبال نخواهد کرد.  

پمپئو، که با شبکه خبری سی‌بی‌اس صحبت می‌کرد، این اظهارات را در پاسخ به پرسشی درباره ساخت اولین رآکتور هسته‌ای در عربستان سعودی مطرح کرد.

او گفت: «ما با پادشاهی عربستان سعودی طی دوسال گذشته همکاری نزدیکی داشته‌ایم. در حال حاضر نمی‌توان بگویم مذاکرات در چه مرحله‌ای است چرا که این مذاکرات همچنان ادامه دارد. اما اشتباه نکنید! ای کاش دولت قبلی تهدید ناشی از ایران را جدی گرفته بود.»

اشاره پمپئو به توافق هسته‌ای امضا شده بین ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا در سال ۲۰۱۵ در دوره ریاست جمهوری اوباماست.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری فعلی آمریکا، در ماه مه سال گذشته میلادی از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج شد. او ازقبل از روی کار آمدن بر این نکته تاکید داشت که برجام، ایران را در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای قرار خواهد داد.

پمپئو در مصاحبه گفت: «آنها به توافقی رسیدند که ایران را در مسیر ساخت تسلیحات هسته‌ای قرار می‌دهد.»

او اضافه کرد: «ما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق بیفتد. ما اجازه نخواهیم داد در هیچ جای دنیا این اتفاق بیفتد.»

وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر اینکه ترامپ از «خطر اشاعه» هسته‌ای آگاه است گفت: «ما هرگز به مقام‌های عربستان سعودی چک ۱۵۰ میلیون دلاری نمی‌دهیم تا به کمک آن اسرائیل و آمریکا را با تسلیحات هسته‌ای تهدید کنند. هرگز!»

اشاره پمپئو به مبالغی بود که پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در آمریکا به ایران پرداخت شد. درباره میزان وجوه آزاد شده آمار و ارقام متفاوتی ارائه شده است اما ترامپ و اعضای کابینه‌اش رقم فوق را بارها مطرح کرده و مدعی شده‌اند نقدا  در چمدان به ایران منتقل شده است.

بنا بر تصاویر ماهواره‌ای که جدیدا منتشر شده، عربستان در کمتر از یک ماه آینده از اولین رآکتور هسته‌ای خود بهره‌بردای می‌کند. این رآکتور در حومه ریاض، پایتخت این کشور، واقع شده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، قبلا هشدار داده است که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کشورش در این زمینه درنگ نخواهد کرد.

عربستان و اسرائیل از ابتدا مخالفت خود را با توافق برجام علنی کرده بودند.

ناظران همواره هشدار داده‌اند دستیابی ایران یا عربستان، به‌عنوان دو رقیب در خاورمیانه، به تسلیحات هسته‌ای زمینه‌ساز رقابت تسلیحاتی در کل منطقه خواهد بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More