شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: باج‌گیری هسته‌ای ایران را نپذیرید

در واکنش به اجرای گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از همه کشورها خواست تدابیر «جدی» برای فشار بر ایران اتخاذ کنند.

پمپئو، روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان، با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «اکنون زمان آن فرارسیده تا همه کشورها باج‌گیری هسته‌ای این رژیم را رد کنند و گام‌های جدی برای افزایش فشار [بر ایران] بردارند.»

او افزود: «توسعه فعالیت‌های حساس مرتبط با گسترش سلاح [اتمی] از سوی ایران، این نگرانی را به وجود می‌آورد که این کشور در راه قرار دادن خود در مسیر دستیابی سریع به سلاح اتمی است.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «اعضای جامعه بین‌المللی که به درستی نگران حملات اخیر و اقدامات تحریک‌آمیز ایران هستند، باید تصور کنند که ایران در صورت دسترسی به بمب اتمی چگونه رفتار می‌کند.»

سازمان انرژی اتمی ایران در نخستین دقایق بامداد روز پنج‌شنبه اعلام کرد غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو آغاز شده است.

همزمان با آغاز غنی‌سازی اورانیوم در مرکز هسته‌ای فردو، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین درباره برنامه اتمی ایران تشکیل جلسه داد.

در حالی که مقامات واشنگتن بارها بر جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کرده‌اند، پمپئو بار دیگر اعلام کرد که «آمریکا هرگز اجازه پیش آمدن چنین چیزی را نمی‌دهد».

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تازه‌ترین اقدامات هسته‌ای ایران اضافه کرد این تحرکات «نشان‌دهنده مقاصدی است که حکومت [ایران] از ابتدا داشت: وادار کردن جامعه بین‌المللی برای پذیرش خشونت خود و تروریسم‌اش و در عین حال تضعیف حاکمیت ملی همسایگان خود».

ایران درباره کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای خود معتقد است که این اقداماتش در چارچوب برجام است و مقام‌های این کشور می‌گویند کاهش تعهدات هسته‌ای تهران در واکنش به تحریم‌های آمریکا و «بی‌عملی» اروپاست. 

پیشتر در واکنش به گام چهارم ایران، امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، آن را «خطرناک» خواند و گفت که ایران «برای اولین بار به شکلی آشکار و بدون محدودیت، تصمیم گرفته از برجام خارج شود».

رییس جمهور فرانسه تاکید کرد که «بازگشت به حالت عادی نمی‌تواند روی دهد مگر آمریکا و ایران درباره نوعی زمان‌بندی اعتمادسازی و گسترش مذاکرات و پیشبرد آن با برخی امتیازات، توافق کنند.»

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم وقایع اخیر درباره برنامه اتمی ایران نگران‌کننده خواند و از ایران خواست به مفاد برجام پایبند باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More