شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: اظهارات ساختگی خامنه‌ای درباره کرونا برای ایران و جهان خطرناک است

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به سخنان خامنه‌ای که احتمال تولید ویروس کرونا از سوی آمریکا را مطرح کرده بود، با انتشار بیانیه‌ای گفت که این سخنان خطرناک است و مردم ایران و جهان را در معرض خطر بزرگ‌تری قرار می‌دهد.

پمپئو  روز دوشنبه چهارم فروردین در بیانیه‌‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «اظهارت ساختگی خامنه‌ای، درباره ویروس ووهان خطرناک بوده و مردم ایران و سراسر جهان را در معرض خطر بزرگتری قرار می‌دهد.»

خامنه‌ای روز یکشنبه گفت: «شما آمریکایی‌ها متهم‌اید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛ من نمی‌دانم چقدر این اتّهام حقیقی است، امّا وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد می‌کند که شما بیایید برای او دارو بیاورید.»

وزیر خارجه آمریکا ضمن برشمردن برخی «حقایق» که منجر به وضعیت فعلی شیوع کرونا در ایران شده، گفت: «اولین موارد ویروس کرونا در دست‌کم پنج کشور خارجی مستقیما از ایران وارد شده و جان میلیون‌ها نفر را با خطر مواجه کرده است.»

او مشخصا به انجام حداقل ۵۵ پرواز بین ایران و چین از سوی هواپیمایی ماهان در ماه فوریه اشاره کرد و  با معرفی آن به عنوان «‌خط هوایی اصلی تروریستی»گفت: «رژیم ایران هشدارهای مکرر مقام‌های (وزارت) بهداشت خود را نیز نادیده گرفت و اولین مورد ابتلا را به مدت حداقل نه روز انکار می‌کرد.»

پمپئو گفت مقام‌های جمهوری اسلامی  در اعلام آمار قربانیان و مبتلایان به بیماری کرونا «به مردم ایران و جهان همچنان دروغ می‌گویند».

طبق جدیدترین آمار رسمی ایران تا روز دوشنبه، تعداد مبتلایان در کل کشور به ۲۳ هزار و ۴۹ نفر  رسیده که از میان آنان، ۱۸۱۲ نفر جان باخته‌اند.

به گفته پمپئو، آمار حقیقی «بسیار بالاتر» از ارقام اعلام‌شده از سوی مقام‌های «رژیم ایران» است. 

وزیر خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به درخواست مقام‌های جمهوری اسلامی برای رفع تحریم‌ها گفت این کشور «بیش از یک میلیارد یورو» مبلغ اختصاص‌یافته به تجهیزات پزشکی را در بازار سیاه به فروش رسانده است.

او تاکید کرد تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۸، شامل «غذا، دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه» نمی‌شود.

پمپئو تاکید کرد: «اسناد ایران نشان می‌دهد شرکت‌های بهداشتی از ماه ژانویه، قادر به واردات تست تشخیص کرونا بدون مانع تحریم بودند.»

ایران اینترنشنال روز شنبه دوم فروردین در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع خود خبر داده بود  بر خلاف اظهارات علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت ایران، درباره موجود نبودن کیت تشخیص کرونا پیش از ۲۲ بهمن، شرکت «‌فردآور ‌آزما ایرانیان» نماینده شرکت سوییسی رش roche روز پنجم بهمن پیشنهاد فروش کیت را به ایران داده بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با بیان این که کشورش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کمک در قالب حمایت‌های بهداشتی به کشورهای دیگر از جمله مردم ایران پیشنهاد داده، گفت: «دانشمندان ما به شکل خستگی‌ناپذیر برای ساخت واکسن تلاش می‌کنند اما خامنه‌ای پیشنهاد آمریکا را رد کرد چون به شکل خستگی‌ناپذیر در حال بافتن تئوری‌های توطئه است و برایش ایدئولوژی در مقایسه با مردم ایران اولویت دارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More