شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پشت کردن کشاورزان به امام جمعه اصفهان در اعتراض به بحران آب

 

کشاورزان اصفهانی در اعتراض به مشکلات متعدد خود در خصوص تامین آب مورد نیاز جهت کشاورزی، با حضور در نماز جمعه اصفهان و پشت کردن به امام جمعه این شهر، شعار «رو به میهن، پشت به دشمن» سر دادند.

بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی، روز جمعه ۲۵ بهمن، آخرین نماز جمعه اصفهان در سال ۹۶ به محلی برای مخالفت و اعتراض به سیاست‌های مدیریت آب در کشور تبدیل شد و کشاورزان با سر دادن شعار «تکلیف ما معلوم شه، نماز جمعه شروع شه» باعث تاخیر در شروع نماز جمعه شدند.

از سوی دیگر فیلم‌هایی نیز از راهپیمایی معترضان در مرکز اصفهان منتشر شده که در آن کشاورزان معترض شعار «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کشاورز روی هواست امروز» و «روحانی دروغگو، زاینده‌رود ما کو؟» را سر می‌دهند.

مجتبی میردامادی، امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به اعتراضات مطرح شده خطاب به کشاورزان حاضر در نماز جمعه گفت «غذا بر سر سفره دشمن» نگذارند. او در ادامه افزود: «خداوند صدای ناله کشاورزان را خواهد شنید و با بارش رحمت الهی شما را سیراب خواهد کرد».

تصاویر منتشرشده همچنین معترضانی را نشان می‌دهد که شعارهایی علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دولت حسن روحانی سر می‌دهند.

کشاورزان اصفهانی در طی سال‌های گذشته تجمعات فراوانی را در ارتباط با انتقال آب زاینده‌رود به یزد برگزار کرده‌اند که برخی از آن‌ها با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده است.

از جمله این تجمعات می‌توان به تجمع کشاورزان این شهر و شکستن لوله‌های انتقال آب به یزد در اسفند ۹۱ اشاره کرد که در نهایت منجر به درگیری آن‌ها با نیروی انتظامی و مجروح شدن برخی از آنان شد.

در تجمع هفته گذشته نیز، در پی اعتراض کشاورزان ورزنه اصفهان و «انداختن دو تیر برق» از سوی برخی از معترضان، جریان انتقال آب به استان یزد قطع شد و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

خشکسالی، کمبود آب و طرح‌های انتقال آب در برخی استان‌های ایران در سال گذشته باعث افزایش اعتراضات و درگیری میان کشاورزان و نیروی انتظامی شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More