شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پسرها گریه نمی‌کنند

 

آزار جنسی برخی از دانش آموزان پسر، دبیرستانی غیرانتفاعی در منطقه ۲ تهران توسط یکی از مسئولان ‌این دبیرستان، در دو روزگذشته بازتاب گسترده‌ای در بین برخی مقامات رسمی، کارشناسان مسائل تربیتی کوکان و هنرمندان داشته است.

بسیاری از رسانه‌‌‌ها به نقل از پدر یکی از این دانش آموزان نوشته‌اند یکی از مسئولان مدرسه با پخش تصاویر مستهجن از طریق گوشی تلفن همراه، بچه ها را وادار به اعمال غیراخلاقی کرده است، گرچه معلم مزبور در ویدئوئی که از او در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده این انتساب را رد می‌کند. پدر و مادرهای این دانش‌آموزان گفته‌اند فرزندانشان، آنهم در آستانه فصل امتحانات، از لحاظ روانی به شدت آسیب دیده‌اند.



واکنش رهبر ایران: حدود الهی را اجرا کنید

در یکی از واکنش‌ها آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران خواستار محاکمه سریع و اجرای «حدود الهی» فرد متهم به آزار جنسی شده است. علی خامنه‌ای طی دستوری خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نوشته است: «خبر جنایت در یکی از مدارس غرب تهران موجب اندوه و تأسف شد. مقتضی است پس از محاکمه سریعاً حدود الهی را در رابطه با محکومین اجرا نمایید».

 

واکنش وزیر آموزش و پرورش

در همین راستا سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی به بازرس ویژه خود برای رسیدگی به این ماجرا دستور فوری داد. در این حکم آمده است: «با توجه به اتفاق بسیار شنیع در یکی از واحدهای آموزشی منطقه ۲ تهران و آز آنجاییکه  پیگیری‌های حقوقی و کیفری موضوع از سوی مراجع ذیربط تحت اقدام می‌باشد»، از بازرس ویژه خواسته شده تا ضمن مراقبت در تسریع پیگیری‌ها، هرگونه «مسامحه احتمالی» در هریک از واحدهای سازمانی متبوع که موجب بروز آن شده است را سریعاً گزارش نماید.

در این نامه اشاره شده که فرد متخلف، «نیروی غیررسمی» وزارت آموزش و پرورش بوده است.

 

واکنش کواکبیان

مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس هم در صحن علنی چهارشنبه ۹ خرداد طی تذکر شفاهی به رئیس مجلس گفت:«آقای لاریجانی!‌ شما به عنوان ریاست مجلس در این رابطه باید ماموریت ویژه دهید تا نظارت جدی در این حوزه صورت گیرد. البته اگر در دیگر کشورها این اتفاق می‌‌افتاد وزرا استعفا می‌دادند».

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی در پاسخ تذکر کواکبیان گفته است:‌ « توصیه درستی است کمیسیون آموزش مجلس این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کند». لاریجانی خبر داده که کمیسیون آموزش مجلس جلسه‌ای در این رابطه داشته است.

 

واکنش یک جامعه‌شناس: تصویر افراد را منتشر نکنید

فردین علیخواه، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با ایسنا در ۹ خرداد با اشاره به اینکه این جزء حقوق اساسی شاکیان و متهمان است که از انتشار تصویر چهره‌شان در شبکه‌های اجتماعی و هر رسانه‌ای اطلاع داشته باشند و نسبت به آن رضایت داشته باشند، گفته است، باید بین دو موضوع شهامت مراجعه به پلیس و شکایت از تجاوز جنسی و انتشار تصاویر فرد متجاوز یا فرد قربانیِ تجاوز یا والدینش تفاوت قائل بود و بهتر است رسانه‌ها زمینه ذهنی و اجتماعی را برای مورد اول فراهم کنند: «مورد دوم شاید به حل ریشه‌ای یک آسیب اجتماعی کمکی نکند. وقتی با گوشی‌مان از چنین شرایط و موقعیت‌هایی فیلمبرداری می‌کنیم، قبل از انتشار عمومی آن به چند سؤال پاسخ دهیم. آیا این افراد از انتشار تصویر چهره‌شان رضایت دارند؟ آیا پس از انتشار میلیونی تصاویرشان از نظر آبرو و شهرت صدمه‌ای نخواهند دید؟ آیا انتشار این تصویر به حل اصلی مساله کمک خواهد کرد؟»

 

واکنش پوران درخشنده: نباید جلوی آموزش در این زمینه‌ها را گرفت

پوران درخشنده، فیلمساز، که از مدت‌ها قبل در تدارک ساخت فیلمی با نام «پسرها گریه نمی‌کنند» است ولی هنوز موفق به دریافت مجوز ساخت آن نشده، در گفت‌وگویی با ایسنا در این‌باره گفته است: «پیشگیری مهمتر از درمان است که اگر پیشگیری را در اولویت قرار دهیم در مسیر آموزش بسیار جلو خواهیم بود».

درخشنده همچنین تاکید کرده است، « پسرها معصوم‌ترین قشر جامعه هستند چون در مراحلی از زندگی خود نه می‌توانند با پدر ارتباط داشته باشند نه با مادر، پس چه کسی باید این مشکل تربیتی را حل کند؟»

 

بررسی جنبه‌های حقوقی قضیه آزار جنسی دانش‌آموزان در یکی از مدارس تهران، در گفت‌وگو با نرگس توسلیان
آزار جنسی برخی از دانش آموزان پسر، دبیرستان غیرانتفاعی در منطقه ۲ تهران توسط یکی از مسئولان ‌این دبیرستان در گفتگو با مهرانگیز کار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More