شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پرونده هواپیمای اوکراینی؛ تهران گزارشگر سازمان ملل را به دریافت «وعده شغلی» متهم کرد

 

در پی گزارش مشروح اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی و خودسرانه، درباره تناقض‌ توضیحات ایران در موضوع شلیک به هواپیمای اوکراینی، تهران او را به «دریافت وعده شغلی» برای انتشار گزارش در این زمینه متهم کرد.

سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ششم اسفندماه گفت کالامارد در انتشار گزارش «عجله» کرده و اطلاعات او «مخدوش»، «آمیخته به اشتباهات متعدد» و «جهت‌دار» است.

او اضافه کرد: «شاید یک علت این عجله بی‌جا،  استعفای ایشان از سمت گزارشگری ویژه است و ایشان خواسته با انتشار متنی نارس و شتاب‌زده،‌ جانشین خود را در برابر عمل انجام‌شده قرار دهد.»

خطیب‌زاده در ادامه گزارشگر سازمان ملل را متهم کرد که احتمالا «در برابر اقدام به انتشار این متن سیاست‌زده،‌ وعده‌هایی در خصوص موقعیت شغلی جدید در برخی سازمان‌های غیردولتی دریافت کرده است».

این مقام وزارت امور خارجه در بخشی دیگر صلاحیت ورود و رسیدگی به این موضوع از سوی گزارشگر ویژه قتل‌های فراقضایی و خودسرانه سازمان ملل متحد را زیر سوال برد و گفت: «حوزه عمل گزارشگر ارتباطی به این چارچوب‌ها و مقررات ندارد.»

خطیب‌زاده همچنین اشاره کرد اگر کالامارد وارد شدن به این موضوع را در حیطه صلاحیت خود می‌دانست، می‌توانست «مدت محدودی» صبر کند تا گزارش فنی درباره سرنگون شدن هواپیما و کیفرخواست متهمان صادر شود.

 

گزارش کالامارد چه بود؟

کالامارد در نامه‌ای ۴۵ صفحه‌ای که به مقام‌های جمهوری اسلامی ارسال کرد، توضیحات آن‌ها درباره این پرونده را با هدف «ایجاد بیشترین سردرگمی و کمترین شفافیت» دانست و گفت به نظر می‌رسد «ساختگی و گمراه‌کننده» باشد.

او همچنین اشاره کرد که در پی شش ماه بررسی انهدام هواپیما، اخیرا و در دسامبر ۲۰۲۰ سوالات و مشاهداتی را به حکومت ایران ارسال کرده که هنوز منتظر پاسخ آن‌هاست.

 

چرا آسمان بسته نشد؟

کالامارد در همین زمینه به موضوع بستن آسمان اشاره کرد و گفت: «در شرایط تنش نظامی شدید، موثرترین راه برای جلوگیری از حمله به ناوگان غیرنظامی بستن آسمان است.»

او اضافه کرد: «اگر ایران که کاملا به خوبی می‌دانست تنش با آمریکا می‌تواند به سرعت تشدید شود، آسمان خود را آن روز عصر می‌بست، ۱۷۶ انسان کشته نشده بودند.»

این گزارشگر حقوق بشر افزود: «همچنین، تحقیقات مقام‌های ایرانی مسئولیت مقامات عالی رتبه را نادیده گرفت.»

 

تشخیص اشتباه هواپیما معنی نمی‌دهد

به گفته کالامارد، توضیحات ایران درباره مواردی از جمله چرایی تشخیص اشتباه هواپیما به جای موشک و عدم اجرای رویه‌های استاندارد در ارتباط با مختصات هواپیما در رادار دارای تناقض است و «معنی نمی‌دهد».

در نامه کالامارد به مقام‌های ایران همچنین اشاره شده که برخلاف گفته‌های یگان سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران که تنها ۱۰ ثانیه برای تصمیم به شلیک وقت وجود داشته، این زمان دست‌کم ۴۵ ثانیه بوده و یگان احتمالا وقت بیشتری برای ارزیابی هدف داشته است.

کالامارد در این نامه پرسیده که چرا هواپیماهای دیگری که در همان زمان پرواز کردند هدف شلیک قرار نگرفتند.

به گفته او، این اشتباهات با انکار دولت در زمینه پذیرش ساقط کردن هواپیما توسط سپاه پاسداران برای مدت سه روز، با اینکه مقامات عالی‌رتبه تقریبا بلافاصله از آنچه اتفاق افتاده بود مطلع بودند، تشدید شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More