شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پرونده همچنان مفتوح انتخابات ٨٨

 

۹ سال‌و‌نیم پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، دو خبرگزاری تسنیم و فارس، امروز جمعه، «جزییات کامل» جلسه رهبر جمهوری اسلامی با نمایندگان چهار نامزد انتخابات مزبور را منتشر، ولی پس از چند ساعت از روی خروجی خود حذف کردند. این جلسه روز ۲۷ خرداد و دو روز پس از راهپیمایی معترضان انجام شد.

این دو خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران هیچ توضیحی درباره دلیل حذف این گزارش، که تیتر نخست هر دو خبرگزاری شد، ندادند.

 

خامنه‌ای: همه هم بگویند ابطال انتخابات، من قبول نخواهم کرد

در بخشی از گزارش مزبور، به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای، و در واکنش به پیشنهاد نمایندگان موسوی و کروبی برای ابطال نتیجه انتخابات و تجدید آن، می‌گوید: «شما بدانید، یقین کنید، صد درصد بنده این را رد می‌کنم؛ اگر همه هم جمع بشوند بگویند ابطال، من قبول نخواهم کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه می‌افزاید: «ابطال، یعنی زدن توی دهن مردم؛ چهل میلیون آدم آمدند پای صندوق‌ رای دادند، من بگویم شما غلط کردید رای دادید. چنین چیزی مگر ممکن است؟ مطلقا من این را قبول نخواهم کرد.»

او پیشنهاد بازشماری برخی صندوق‌های رای، نه تمام آن‌ها را، مورد تایید قرار می‌دهد، اما بلافاصله و در ارزیابی قابل‌تاملی اضافه می‌کند: «البته من مطمئنم، یقین دارم که امکان ندارد نتایج انتخابات را عوض کند؛ نتایج عوض نخواهد شد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین می‌گوید: «[بازشماری] کلیه [صندوق‌های رای] را نگویید؛ هیچ لزومی ندارد. یک تعدادی را مشخص کنید، بگویید این‌ها را بازشماری کنند، یا همین‌طوری تصادفی بازشماری بکنید. چه لزومی دارد که چهل میلیون رای بازشماری بشود؟»

در بخش دیگری از جلسه مزبور، در پاسخ به انتقاد نمایندگان دو ستاد موسوی و کروبی از شورای نگهبان و سوگیری سیاسی اغلب اعضای آن، آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: «اگر در این نظام نتوان به کسانی مانند آیات مومن و آقای جنتی اعتماد کرد، به هیچ فرد دیگری هم نمی‌‌توان؛ چرا که آن‌ها برای بردن و آوردن کسی دینشان را از دست نمی‌دهند.»

او اضافه می‌کند: «فقهای شورای نگهبان آدم‌های قرص و محکمی هستند که مو را از ماست می‌کشند و بررسی شکایات نیز بر عهده همان‌‌هاست.»

 

انتقادهای نمایندگان موسوی و کروبی

برمبنای گزارش فارس و تسنیم، محمدرضا بهشتی، نماینده ستاد موسوی، در این جلسه می‌گوید: «تخلف‌های قابل‌ملاحظه‌ای صورت گرفته و درخواست آقای مهندس موسوی هم درخواست روشنی است، ایشان خواستار ابطال و تجدید انتخابات است.»

در این گزارش همچنین به نقل از بیژن نامدار زنگنه، از ستاد موسوی، که رهبری به او «فرصت یک دقیقه»ای می‌دهد، آمده است: «معترضان با مخدوش و عوض شدن آرا مشکل دارند. مردم از این‌که احساس می‌کنند به رای آنها آسیب رسیده عصبانی هستند.»

گزارش اضافه می‌کند که او [زنگنه] از صدا‌و‌سیما گلایه دارد که معترضان را اوباش معرفی می‌کند و نیز معتقد است که مردم به وزارت کشور و شورای نگهبان اعتماد نمی‌کنند: «حضرت‌عالی به‌عنوان پدر ملت و کسی که همه قبولتان دارند، وارد مساله بشوید، اعتماد مردم باید جلب بشود. این مهم است.»

در این گزارش همچنین به نقل از مرتضی الویری، از نمایندگان ستاد کروبی، آمده است که: «الویری اصرار دارد که با توجه به شبهات مطرح‌شده، شورای نگهبان نمی‌تواند مرجع رسیدگی به شکایات قرار بگیرد؛ چون هفت نفر از اعضای آن صریحا از یکی از نامزدها حمایت کرده‌اند و موضع‌گیری خاصی دارند. بعد، بار دیگر پیشنهاد تشکیل هیات حقیقت‌یابی را که مورد قبول و وفاق جمع باشد مطرح می‌کند. پیشنهاد دیگر او استفاده از سازوکار مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ چون طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، رهبری می‌تواند معضلات نظام را به آن ارجاع دهد.»

الویری توضیح می‌دهد: «فردی که از طرف یک کاندیدای دیگر ناظر بوده، گفت آقای کروبی آن‌جا ۱۶۰۰ رای داشته، در تجمیع تبدیل شده به صفر! نحوه آرایش به‌نحوی بود که به‌جای این‌که فرم‌های ۲۲ با همدیگر جمع بشود، برود تبدیل به فرم ۲۸ بشود و نوسانات استانی با همدیگر فرق بکند، یک‌مرتبه آمدند بر مبنای یک عددی، که بایستی یک کاندیدای مورد‌نظر ۲۴ میلیون، یعنی یک مقداری بیشتر از آقای خاتمی (در دوره‌ قبل)، رای بیاورد و آقای کروبی حتما به‌دلیل بیان یک سری دیدگاه‌های انتقادی باید بیشتر از سیصد هزار تا رای نیاورد، این‌طوری مهندسی شد. به‌هر‌حال، ما شبهات جدی‌ای داریم.»

 

پرونده همچنان مفتوح انتخابات ۸۸

با وجود سپری شدن بیش از ۹ سال از انتخابات پر‌مساله و ابهام  ۱۳۸۸، و درحالی‌که نزدیک به ۸ سال از حصر موسوی و کروبی و رهنورد سپری می‌شود، همچنان حواشی آن ادامه دارد.

آبان‌‌ماه پیش، محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق جبهه مشارکت، در مصاحبه‌ای با برنامه «رو‌ در رو» گفت که در انتخابات ۸۸، در ستاد وزارت کشور «هشت میلیون رای به صندوق‌ها اضافه شد» و «حتما» در آن انتخابات «ناسالم»، «تقلب» شده است. خاتمی گفت که اطلاعات خود را «به نقل از منابع مطلع» بیان می‌کند.

در پی این اظهارنظر، خاتمی به دادسرای تهران احضار شد و دادستان پایتخت از تشکیل پرونده‌ای قضایی برای او خبر داد.

چند روز پیش نیز سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، گفت: «امروز جریان حاضر در فتنه سال ۸۸، قوی‌تر شده و شکل و وضعیت دیگری دارد و شاهد آن ۷ دی‌ماه سال گذشته است.»

امام جمعه مشهد اضافه کرد: «مساله حرکت در جهت براندازی نظام و مقابله با ستون خیمه نظام، یعنی مقام معظم رهبری، که اصل فتنه سال ۸۸ بود اکنون به شکل دیگری صورت می‌گیرد و آماده حضور عملیاتی در صحنه‌های مختلف کشور است.»

او از همین زاویه خواستار برگزاری «باکیفیت» مراسم ۹ دی شد، مراسمی که در سالگرد راهپیمایی سال ۸۸ حامیان رهبری برگزار می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More