شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پرتاب ماهواره ظفر؛ کاربرد‌های غیرنظامی یا توسعه برنامه موشکی ایران؟

 

در حالی که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، از پرتاب «ماهواره سنجشی ظفر» تا چند ساعت آینده خبر داده، آمریکا نگران آن است که پرتاب ماهواره پوششی برای توسعه برنامه موشکی ایران باشد.

آذری جهرمی، روز یکشنبه ۲۰ بهمن، در صفحه اینستاگرام خود نوشت که «شمارش معکوس برای پرتاب ماهواره ظفر تا چند ساعت آینده» آغاز شده است.

همزمان خبرگزاری صدا و سیما نوشت که ظفر، «ششمین ماهواره ایرانی» است که «در پایگاه فضایی امام خمینی سمنان مستقر شده، با ماهواره‌بر سیمرغ در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت.»

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، نیز نوشت که «پرتابگر سیمرغ تا الان ماهواره‌ای را با موفقیت صددرصدی در مدار قرار نداده و اگر ماهواره ظفر امروز پرتاب شود و در مدار قرار بگیرد، سیمرغ برای نخستین مرتبه می‌تواند ماهواره‌ای را با موفقیت صددرصدی در مدار تزریق کند.»

ایرنا ادامه داد که «امروز ناسا نیز قرار است از آمریکا ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند و شاید پرتاب ظفر نیز مصادف با پرتاب ناسا باشد.»

همچنین مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به نقل از آذری جهرمی اعلام کرد که قرار است ماهواره ظفر در مدار ۵۳۰ کیلومتری قرار بگیرد.

او با بیان این که صنعت فضایی ایران قصد دارد به مدار ۳۶ هزار کیلومتری دست یابد، ادامه داد: «پس از چند بار عدم موفقیت، موتور آرش که قادر است ماهواره‌ها را از مدار ۵۰۰ کیلومتری تا مدار ۲۱۰۰۰ کیلومتری انتقال دهد، آزمایش موفق خود در شرایط خلا را در پژوهشگاه فضایی ایران پشت سر گذاشت.»

به گزارش وزارت ارتباطات ایران، «عملکرد ماهواره ظفر حداقل برای یک و سال نیم در نظر گرفته‌شده و با وزن ۱۱۳ کیلوگرم در مدار لئو (مدار پایینی زمین) قرار می‌گیرد. مدت گردش این ماهواره در شیب ۵۶ درجه مدار زمین حدود ۹۴ دقیقه طول خواهد کشید.»

ایران کاربرد‌های این ماهواره را «پایش مرز دریاچه‌ها، پایش خطوط ساحلی، به‌روزرسانی نقشه کاربری اراضی، به‌روزرسانی نقشه مرز پهنه‌های کشاورزی، به‌روزرسانی نقشه پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران در نواحی شهری، تهیه نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) و تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری» اعلام کرده است.

اما آمریکا معتقد است که پرتاب ماهواره‌ها از سوی ایران مرتبط با برنامه موشکی این کشور و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در سال ۲۰۱۵ همزمان با توافق هسته‌ای ایران به تصویب رسید.

در واقع، واشنگتن نگران است که ایران از تکنولوژی پرتاب ماهواره برای ساخت موشک‌های دوربرد بالستیک استفاده کند که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند.

شهریور گذشته، رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، به استناد تصاویر هوایی خبر داد که اقدام جمهوری اسلامی ایران در پرتاب یک موشک ماهواره‌بر از «پایگاه فضایی خمینی» سمنان در مرحله ابتدایی و در سکوی پرتاب دچار مشکل شده و شکست خورده است.

پس از آن، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با انتشار عکس هوایی از سکوی پرتاب موشک در پایگاه فضایی خمینی سمنان تاکید کرد که ایالات متحده در حادثه فاجعه‌بار رخ‌داده هنگام آماده‌سازی نهایی برای پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر در پایگاه یکم سمنان نقشی نداشته است.

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران با تایید انفجار در سکوی پرتاب  ماهواره گفت که علت این انفجار «‌خطای فنی» بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More