شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پدر امیرحسین مرادی، از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ که به اعدام محکوم شده، خودکشی کرد

 

کانال تلگرام «امتداد» گزارش داده است با افزایش فشارها بر خانواده امیرحسین مرادی، از بازداشت‌شدگان‌ آبان ۹۸ که به اعدام محکوم شده، پدر او اقدام به خودکشی کرد و جان باخت.

امتداد به نقل از مادر امیرحسین مرادی گزارش کرده است که پیکر بی‌جان همسرش صبح دوشنبه هفتم مهر در زیرزمین خانه پیدا شد.

بابک پاک‌نیا، وکیل امیرحسین مرادی، نیز این خبر را تایید کرده است.

به نوشته امتداد، بلافاصله نیروهای امنیتی در این خانه حضور پیدا کردند و چند فرد همراه با دوربین نیز برای چند ساعت در خانه حضور داشتند.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی، در توییترش نوشت که حضور این افراد با هدف گرفتن «اعتراف اجباری» از اعضای خانواده مرادی صورت گرفته است.

 

به نوشته امتداد، در این مدت «فشارهای روحی» بسیاری بر خانواده مرادی وارد می‌شده و این خانواده در بلاتکلیفی به سر برده‌اند.

 

همچنین از قول مادر امیرحسین مرادی گزارش شده است که فشارها در این مدت به قدری زیاد بود که «پدر امیرحسین تا لحظه آخر و مرتبا درباره پسرش صبحت می‌کرده و شدیدا نگران امیرحسین‌ بوده است.»

امیرحسین مرادی در اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شد و دادگاه انقلاب او و دو نفر دیگر، سعید تمجیدی و محمد رجبی، را به اعدام محکوم کرد.

پس از آنکه در تیرماه قوه قضاییه از تایید حکم اعدام این سه معترض خبر داد، اعتراض‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به پا خاست و منشن‌هان هشتگ «اعدام نکنید» از مرز ۱۰ میلیون‌ بار گذشت.

علاوه بر اعتراض برخی از گروه‌ها و چهره‌های داخلی، برخی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و مدافع حقوق بشر نیز خواستار لغو این حکم شدند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، نیز در توییتی به زبان فارسی و با استفاده از هشتگ «اعدام نکنید»، خواستار لغو حکم این سه معترض شد.

سرانجام وکلای این سه تن خبر دادند که دیوان عالی کشور بررسی دوباره پرونده این سه معترض آبان ماه را پذیرفته است.

این وکلا در نامه خود با اشاره به مخالفت پیشین یکی از قضات دیوان عالی کشور با حکم قبلی درباره اعدام این سه نفر ابراز امیدواری کردند که حکم اعدام موکلانشان نقض شود. 

بابک پاک‌نیا، وکیل امیرحسین مرادی، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته که موکلش و همچنین دو نفر دیگر ابتدا به دلیل «درگیری بر سر موبایل» بازداشت شده‌ بودند و پس از آن اتهامشان تغییر یافت.

سخنگوی قوه قضاییه گفته بود دو نفر از این بازداشت‌شدگان «در یک صحنه سرقت مسلحانه دستگیر شدند و به دنبال ربودن اموال یک خانم بودند»؛ اما وکیل امیرحسین مرادی چنین چیزی را رد کرد و گفت این سه نفر « به هیچ عنوان بانک و ماشین آتش نزده‌اند».

او گفت «صراحتا در خلاصه کار پرونده ذکر شده» که آنان اعترافات خود در دادسرا را انکار کرده و نپذیرفته‌اند.

با وجود پذیرفته شدن بررسی دوباره پرونده این سه معترض، به نوشته امتداد، در این مدت «فشارهای روحی» بسیاری بر خانواده مرادی وارد می‌شده و این خانواده در بلاتکلیفی به سر برده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More