شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پخش گزارشی علیه روح‌الله زم در صداوسیما در پی انتشار خبر تایید حکم اعدام

 

در پی انتشار خبر تایید حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر پیشین کانال آمدنیوز، در دیوان عالی کشور، صداوسیمای جمهوری اسلامی گزارشی جدید علیه او پخش کرد.

در این گزارش با عنوان «زمین پست»که شامگاه چهارشنبه از تلویزیون ایران پخش شد، بخشی از بازجویی‌ها و دادگاه زم و همچنین اعترافات اجباری او نمایش داده می‌شود.

زم در این فیلم‌ متهم می‌شود که قصد داشته راه‌هایی را که جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند، افشا کند.

 

 

صداوسیما همچنین بخشی از دادگاه زم پخش شد که او در آن می‌گوید: «چه طور یک روزنامه‌نگار می‌تواند مفسد فی‌الارض باشد.» او در دادگاه به «افساد فی‌لارض» متهم شده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه شنبه ۱۸ آذرماه خبر داد که دیوان عالی کشور حکم اعدام این روزنامه‌نگار را تایید کرده است. 

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در آبان ماه به نقل از احمد مرتضوی‌مقدم، رییس دیوان عالی، نوشته بود رای پرونده زم صادر شده و سخنگوی قوه قضاییه آن را اعلام خواهد کرد. با این حال اسماعیلی این گزارش‌ها را «گمانه‌زنی» خوانده بود.

اسماعیلی در تیرماه اعلام کرده بود که زم برای اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم و در ارتباط با سایر عناوین اتهامی ۱۳ گانه برای او حکم حبس تعیین شده است.

 سازمان گزارشگران بدون مرز مهرماه در حساب توییترش هشدار داده بود که اخباری مبنی بر تایید حکم اعدام زم دریافت کرده و در ادامه از گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار دخالت فوری در این زمینه شده بود. 

عفو بین‌الملل نیز دادگاه زم را «ناعادلانه» دانسته و خواهان لغو فوری حکم اعدامش شده است. 

وزارت خارجه آمریکا نیز تایید حکم اعدام او نشانه دیگری بر نقض سیستماتیک حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی دانسته است.

موسس وب‌سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز مهرماه سال ۱۳۹۸ پس از سفری به عراق مفقود شد. درپی آن، سپاه پاسداران روز ۲۲ مهر در بیانیه ای از بازداشت و انتقال او به ایران خبر داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More