شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پایان نشست وین؛ توافق بر افزایش سرعت مذاکره

 مذاکرات دور جدید کمیسیون مشترک برجام در وین با تاکید بر «تسریع گفت‌وگوها» به پایان رسید.

هیات دیپلماتیک ایران به ریاست عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در گراندهتل وین به همراه دیپلمات‌های چین، ‌روسیه، ‌بریتانیا، فرانسه و آلمان مذاکرات خود را در زمینه لغو تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات برجام از سر گرفت.

ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا،‌ معاون سیاسی جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بود. اروپا در پایان دور قبلی نشست‌ها اعلام کرده بود هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این نشست‌ها، در صفحه توییترش نوشت که شرکت‌کنندگان با وحدت هدف بر سر «احیای کامل توافق هسته‌ای به شکل اصلی آن» به گفت‌وگو پرداختند و بر تسریع روند تاکید کردند.

این مذاکرات در حالی ادامه یافت که عراقچی پیش از شروع آن در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته بود «همچنان اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد و با اینکه برخی مباحث روشن شده،‌ اما هنوز مشخص نیست به توافق برسیم.»

در سوی دیگر نیز پایگاه خبری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکا گزارش داد به ایران اعلام شده قبل از اقدام تهران همه تحریم‌ها لغو نخواهد شد. با این حال هم ایران و هم آمریکا از تمایل خود برای احیای برجام گفته‌اند.

لغو همه تحریم‌ها شرطی است که تهران بارها پیش از شروع مذاکرات بر آن تاکید کرده بود.

پیش از آغاز این دور از مذاکرات اصلی، نمایندگان سه کشور ایران، ‌چین و روسیه به مذاکرات سه‌جانبه پرداخته بودند. دورهای پیشین این مذاکرات طی هفته‌های گذشته برگزار شد و در آن کمیته‌های فرعی برای گفت‌وگو در سطح کارشناسی شکل گرفت. 

هفته گذشته ایران و اروپا از روند این مذاکرات ابراز رضایت کرده بودند. از سوی دیگر نماینده روسیه هم گفته بود دیپلمات‌ها برای مشورت با پایتخت‌های خود به کشورشان باز می‌گردند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن بوده که طرف‌های مذاکره برای تهیه فهرستی از تحریم‌های مورد نظر ایران که باید لغو شوند اقدام می‌کنند. آمریکا با لغو تحریم‌های غیربرجامی مخالفت و همچنین تاکید کرده تا از بازگشت ایران به تعهداتش اطمینان نیابد،‌ امتیازی نمی‌دهد.

روز دوشنبه و پیش از آغاز این دور از مذاکرات هیاتی بلندپایه از اسرائیل به آمریکا رفت تا درباره موضوعاتی از قبیل برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی خود از پیشرفت تهران به سمت سلاح هسته‌ای با مقام‌های واشینگتن مذاکره کند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More