شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پایان عملیات جست‌وجو برای یافتن کوهنوردان؛ پلیس: این حادثه ۱۲ فوتی داشت

 

یک مقام انتظامی با اعلام اینکه عملیات جست‌وجوی کوهنوردان گرفتارشده در بهمن در ارتفاعات استان تهران پایان یافته گفت تعداد فوتی‌ها ۱۲ نفر است.

سرهنگ محمد مقدسی، فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری تهران، گفت روز یکشنبه پیکر دو کوهنورد در ارتفاعات دارآباد و یک کوهنورد در کلک‌چال پیدا شد و به این ترتیب «با این احتساب تعداد فوتی‌ها به ۱۲ نفر می‌رسد».

این مقام پلیس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت موقعیت پیکرهای دو کوهنورد در دارآباد روز شنبه معلوم شده بود اما «با توجه به تاریک شدن و سردی بیش از حد هوا عملیات جستجو به امروز موکول شد.»

مقدسی اشاره‌ای به سرنوشت کسانی که قبلا گزارش شده بود مفقود هستند نکرد.

ساعاتی پیشتر شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران،‌ گفته بود شمار مفقودان برف و کولاک در ارتفاعات تهران ۲۳ نفر است.

فتحی همچنین گفته بود احتمال دارد در منطقه کلک‌چال هنوز مصدومانی وجود داشته باشند.

به گفته این مقام هلال احمر، «از روز پنجشنبه هشدارهای لازم هواشناسی در ارتباط با احتمال برودت هوا و برف و کولاک و بهمن در ارتفاعات تهران داده شده بود.»

فتحی گفت: «فدراسیون کوهنوردی هم به مردم تهران هشداری مبنی بر اینکه ارتفاعات تهران احتمالا با بهمن همراه باشد داده و توصیه کرده بود که به ارتفاعات تهران صعود نکنید، اما متاسفانه روز گذشته حوادث تلخی را در کوهستان شاهد بودیم.»

 

اختلاف‌نظر درباره افراد حادثه‌دیده

 

 بر اساس گزارش‌ها، روز جمعه حدود ۱۰۰ کوهنورد در ایستگاه هفت توچال گرفتار شدند که از سوی نیروهای امداد نجات یافتند.

با این که حمید مساعدیان، رییس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی، در این زمینه به خبرگزاری ایسنا گفته بود در توچال افراد «عادی و اسکی‌بازی که از تله‌کابین استفاده کردند» گرفتار شدند، مدیرعامل پیست اسکی گفت «ما اصلا افراد عادی را به بالا راه ندادیم و مطابق با فیلم‌های موجود،‌ ۹۰ درصد افراد کوهنورد بودند.»

یکی از دوستان فردی که در کلک‌چال جانش را از دست داده به روزنامه همشهری گفت:‌ «گاهی اوقات اوضاع هوا یک‌باره تغییر می‌کند. روز جمعه هم همین اتفاق افتاد و در شرایطی که در شهر آسمان صاف بود، در ارتفاعات ناگهان بوران شد.»

توچال از جمله ارتفاعاتی است که شمار بسیاری از شهروندان برای تفریح به آن‌جا می‌روند و سالانه بخشی از آمار تلفات در کوهستان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. 

هوای این منطقه کوهستانی در زمستان با سرمای شدید و برف و کولاک موجب گم‌ شدن برخی کوهنوردانی می‌شود که آموزش و راهنمایی چندانی به آن‌ها درباره صعود داده نمی‌شود.  

سازمان هواشناسی کشور پیش از این از بارش برف و نفوذ هوای سرد در ۲۲ استان خبر داده بود. 

علاوه بر تهران، کولاک و برف در برخی استان‌ها از جمله گیلان و خراسان رضوی نیز موجب انسداد مسیرهای روستایی، گیر افتادن خودروی مسافران در جاده‌ها، قطع برق برخی مناطق و لغو پروازها نیز شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More