شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پایان ششمین دور مذاکرات وین و تایید گزارش ایران‌اینترنشنال در اظهارات مقام‌های آمریکا و روسیه

 

دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام روز یکشنبه ۳۰ خرداد به پایان رسید. در حالی که خبرنگار ایران‌اینترنشنال در وین با استناد به گفته‌های دیپلمات‌ها و منابع مطلع گزارشی اختصاصی درباره جزییات سندهای مورد بحث در این مذاکرات ارائه کرده بود، دو مقام آمریکا و روسیه در اظهاراتی جداگانه بخش‌هایی از این گزارش را تایید کردند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس از قصد آمریکا و قدرت‌های اروپایی برای دستیابی به یک «توافق بلندمدت‌تر و نیرومندتر» با ایران خبر داد.

او گفت آمریکا و شرکایش در برجام ایران را با دو گزینه روبه‌رو کرده‌اند؛ یا درباره چنین توافقی مذاکره کند و تعهدات لازم را برای اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ارائه کند، یا با فشار آمریکا و همزمان انزوای جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد.

پیشتر ایران‌اینترنشنال گزارش داده بود که واشینگتن امیدوار است در برابر لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام، در مقدمه توافق نهایی تعهد طرفین برای ادامه گفت‌وگوها برای رسیدن به توافقی «طولانی و مستحکم‌تر» ذکر شود.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، موضوع اصرار ایران برای لغو تحریم‌های رهبر جمهوری اسلامی و بیت او را تایید کرد و گفت این خواست مشروع ایران است که بخواهد این تحریم‌ها لغو شود.

پیشتر دو منبع آگاه به خبرنگار ایران‌اینترنشنال گفته بودند موضوع تحریم‌های بیت رهبر جمهوری اسلامی یکی از موارد اصلی اختلاف میان ایران و آمریکاست؛ یک دیپلمات هم گفت ایران اطمینان دارد که این تحریم‌ها لغو خواهد شد.

اولیانوف روز یکشنبه تحریم‌ها علیه رهبر جمهوری اسلامی را «احمقانه» خواند و گفت اصرار ایران بر لغو آن بسیار قابل توجیه است و مذاکره‌کنندگان ایرانی برای لغو تحریم‌های بیشتر می‌جنگند.

او همچنین با اشاره به اینکه «مذاکرات منطقه‌ای چیزی جدای از گفت‌وگوهای برجام است» گفت: «از همان ابتدا تصمیم گرفتیم که وارد گفت‌وگوهای بی‌نتیجه «برجام پلاس» نشویم.»

ششمین دور مذاکرات وین درباره برجام، دو روز پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به پایان رسید.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که تصمیم‌گیرنده نهایی در این مذاکرات، نه رییس جمهور جدید ایران، بلکه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است.

سالیوان همچنین افزود: «هنوز فاصله زیادی تا حل شدن برخی موضوعات اصلی، از جمله تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای که ایران باید درباره‌اش تصمیم بگیرد، وجود دارد.»

انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، نیز در پایان دور ششم این مذاکرات گفت: «در این دور پیشرفت‌هایی داشتیم و به توافق نزدیک‌تر شدیم ولی هنوز به آن نرسیده‌ایم.» 

حسن روحانی و محمدجواد ظریف، رییس جمهور و وزیر خارجه ایران، در روزهای اخیر گفته‌اند توافق احیای برجام احتمالا در همین دولت فعلی به دست حاصل خواهد شد.

رسانه‌های اسرائیلی نیز گزارش داده‌اند برآورد مقام‌های این کشور این است که توافق برای احیای برجام تا پیش از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در مردادماه امضا نخواهد شد.

نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی در ایران را «آخرین پیام بیدارباش» به جهان و کشورهایی که در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند توصیف کرده است.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More