شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاسخ وزارت خارجه فرانسه به ایران اینترنشنال درباره بازداشت فریبا عادل‌خواه در تهران

وزارت خارجه فرانسه با تایید خبر بازداشت یک شهروند ایرانی‌-فرانسوی به نام فریبا عادل‌خواه  به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «جمهوری اسلامی هنوز به درخواست فرانسه برای دریافت اطلاعات لازم درباره این بازداشت پاسخ مناسبی نداده است.»

اگنس‌ فون‌در‌مول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز دوشنبه ۲۴ تیرماه، از ایران خواست درباره بازداشت‌ عادل‌خواه شفاف‌سازی کند و در اسرع وقت امکان دسترسی کنسولی به این شهروند دوتابعیتی را فراهم آورد. 

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران روز یکشنبه ۲۳ تیر از علت بازداشت  فریبا عادل‌خواه، محقق موسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس‌پو) ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

پیشتر رسانه‌ها خبر داده بودند عادل‌خواه مدتی پس از بازگشت به ایران، در روز ۱۷ خرداد ماه، توسط اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده است. این محقق دارای تابعیت دوگانه ایرانی و فرانسوی است.

فریبا عادلخواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دارای مدرک دکترا از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس است. او عمدتا در مسائل مربوط به زنان تحقیق کرده است. 

بازداشت برخی شهروندان دو تابعیتی  در ایران طی سال‌های اخیر به تنش‌های دیپلماتیک میان ایران و کشورهای عمدتا غربی  منجر شده که این شهروندان تابعیت آن را کسب کرده‌اند.

مقام‌های ایران می‌گویند تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسند و افراد بازداشت شده را تحت قوانین جمهوری اسلامی محاکمه می‌کنند. 

عمده اتهام‌هایی که شهروندان دوتابعیتی بازداشت‌شده با آن مواجه‌اند، موارد امنیتی از جمله «‌جاسوسی» و تلاش برای «‌براندازی» است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More