شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاسخ نخست‌وزیر عراق به تهدید شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران: آماده رویارویی قاطع هستم

در پی تجمع مسلحانه شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، از گروه‌های مورد حمایت ایران و تهدید آن‌ها علیه نخست‌وزیر عراق، مصطفی الکاظمی در هشداری به گروه‌های شبه نظامی، گفت: امنیت عراق مسئولیتی بر گردن ماست و تسلیم اقدامات خودسرانە و پوچ نخواھیم شد.

نخست‌وزیر عراق، در صفحه توییتر خود نوشت: امنیت عراق مسئولیتی است بر گردن ما که باید حفظش کنیم و تسلیم اقدامات خودسرانە و پوچ نخواھیم شد. الکاظمی با اشاره به این‌که تاکنون به آرامی برای جلب اعتماد ملت و بازسازی نیروھای امنیتی و دولت کار کردەایم و خواھان جلوگیری از درگیر کردن عراق بر اثر اقدامات خودسرانە و پوچ ھستیم، تاکید کرد که «در صورت لزوم آماده رویارویی قاطع هستیم».

هشدار نخست‌وزیر عراق در پی تجمع مسلحانه شماری از شبه‌نظامیان عصائب اهل حق مقابل ساختمان اطلاعات عراق در بغداد صورت گرفت. این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به دنبال بازداشت دو نفر از اعضایش به عنوان متهمان حمله راکتی به منطقه سبز و سفارت آمریکا در بغداد، با تجمع مسلحانه و همچنین تعیین ضرب‌الاجل خواهان آزادی آن‌ها شده است.

فعالان رسانه‌ای عراقی شامگاه جمعه، پنجم دی‌ماه، ویدیوهایی منتشر کردند که در آن اعضای گروه شبه‌نظامی عصائب اهل الحق، گروه نزدیک به ایران، در آن به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، هشدار دادند در صورت آزاد نکردن اعضای این گروه که به مشارکت در حمله موشکی علیه سفارت آمریکا متهم است، خشم خدا را بر او  نازل می‌کنند.

منابع عراقی از حسام الرزیجاوی به عنوان فرد بازداشت شده به اتهام نقش داشتن در حملات راکتی یکشنبه گذشته به منطقه سبز و سفارت آمریکا در بغداد نام بردند و او را عضو گروه عصائب اهل الحق و مسئول بخش راکتی این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران معرفی کردند.

هم‌زمان برخی منابع عراقی گزارش از استقرار نیروهای ارتش عراق در برخی مناطق بغداد و حرکت نیروهای ضدتروریسم عراق برای تامین امنیت مراکز دولتی در بغداد خبر دادند.

عبدالوهاب الساعدی، فرمانده سازمان ضدتروریسم عراق، نیز ساعتی پیش اعلام کرد که نیروهای ضدتروریسم آماده دفاع از عراق و ملت عراق و در انتظار دستور فرمانده کل نیروهای مسلح، مصطفی الکاظمی، هستند.

به گزارش منابع عراقی، مصطفی الکاظمی شخصا همراه با  حامد الزهیری، جانشین فرمانده عملیات مشترک ضدتروریسم عراق، اقدام به سرکشی و بازرسی از واحدهای نظامی مستقر در بغداد کرده است.

منابع عراقی گزارش دادند که با استقرار نیروهای نظامی و نیروهای ضدتروریسم عراق در بغداد، شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به تجمع مسلحانه خود مقابل سازمان اطلاعات عراق پایان داده و متفرق شدند.

به گفته منابع عراقی، قاسم الاعرجی، از فرماندهان ارشد حشدالشعبی که تیرماه سال‌ جاری با حکم نخست‌وزیر عراق به عنوان «مشاور امنیت ملی عراق» منصوب و جانشین فالح الفیاض شد، شامگاه جمعه در مذاکراتی به تجمع مسلحانه این گروه پایان داده است.

اعضای بازداشت شده عصائب اهل حق متهم شده‌اند که شامگاه یکشنبه ۳۰ آذر در جریان حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا نقش داشتند، حمله‌ای که به گفته کنت مکنزی فرمانده سنتکام در آن ۲۱ راکت به سوی سفارت آمریکا شلیک شد و طی آن به بخشی از محوطه سفارت آسیب وارد آمد، یک سرباز عراقی زخمی شد و تعدادی از راکت‌ها نیز به مجتمع‌های مسکونی شهروندان عراقی اصابت کرد.

در پیامد این حمله بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با انتشار تصاویر سه راکت منفجر نشده این حمله، تاکید کرد که این راکت‌ها از «ایران» آمده‌اند و هشدار داد که درصورت کشته شدن یک آمریکایی، ایران را مسئول می‌داند.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، نیز شامگاه جمعه پنجم دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای عراق را قربانی نزاع ایران و آمریکا خواند و از هر دو کشور به ویژه از جمهوری اسلامی ایران که آن را «همسایه عزیز» خواند، خواست از عراق دور شود و تنش‌ھای خود را از عراق دور کند و اقتدار و استقلال عراق را رعایت کند.

 صدر در بیانیه خود گفت که «عراق، کشور علی و حسین است و تابع هیچ‌کس نخواهد بود؛ چرا که منبع واقعی تشیع و منبع نخست مقاومت در برابر اشغالگری است و برابر هیچ‌کس جز خدا سر خم نخواهد کرد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More