شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاسخ فرانسه به ایران اینترنشنال: انقضای تحریم‌ تسلیحاتی ایران، پیامدهای اساسی برای امنیت منطقه دارد

 وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سوال ایران اینترنشنال درباره موضع این کشور در برابر پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران اعلام کرد: « فرانسه عمیقا به اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایبند است.»

در پاسخ وزارت خارجه فرانسه به ایران اینترنشنال تاکید شده: «برداشته شدن تحریم تسلیحات سازمان ملل متحد، مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ در ماه اکتبر آینده، می‌تواند پیامدهای اساسی برای امنیت و ثبات منطقه به همراه داشته باشد.»

وزارت خارجه فرانسه همچنین اعلام کرده: «تحریم اروپا علیه جمهوری اسلامی مبتنی بر برجام، پس از سال ۲۰۲۰ و تا اکتبر ۲۰۲۳ و همچنین تحریم‌های سازمان ملل در مورد ابزار و فناوری‌های بالستیک پابرجا خواهند بود.»

وزارت خارجه فرانسه با اشاره به این که بر شرایط کاهش تنش در منطقه متعهد است، از قصد خود برای رایزنی با آلمان و بریتانیا ،سایر اعضای برجام و شورای امنیت درباره ایران خبر داد. 

پیشتر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد ه بود که کشورش بعد از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران، اجازه خرید تسلیحات متعارف را به این کشور نمی‌دهد.

او روز چهارشنبه دهم اردیبهشت همچنین گفت آمریکا یکی از طرف‌های عضو در قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و لازم نیست خود را عضو این قطع‌نامه اعلام کند. 

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد با شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ارتباط است. 

هم‌زمان مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت  تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است

خبرگزاری آسوشیتد پرس صبح چهارشنبه اعلام کرده بود آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بین برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد توزیع کرده است.

آسوشیتدپرس نوشته‌ بود: «مقام‌های دولت آمریکا و دیپلمات‌های سازمان ملل متحد بدون افشای نام به این خبرگزاری گفته‌اند واشنگتن قصد دارد از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد قطعنامه فعلی صادرشده برای تایید برجام جلوگیری کند.»

به نوشته این خبرگزاری، این قطعنامه احتمالا در ماه آینده و در زمان ریاست استونی بر شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد، هرچند پیش‌بینی می‌شود روسیه مخالف اصلی این پیش‌نویس باشد.

پیشتر، نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به عنوان بخشی از یک برنامه پیچیده برای افزایش فشار بر ایران، طرحی دارد که بر اساس آن ایالات متحده به عنوان یک عضو اولیه و امضاکننده برجام، بتواند‌ تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل را تمدید کرده یا مکانیزم ماشه را برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، فعال کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More