شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاسخ ظریف به پمپئو: فعالیت‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، چند ساعت پس از موضع‌گیری روز پنجشنبه مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود، گفت که «پرتاب ماهواره» و دست زدن به «آزمایش‌های موشکی» ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۳ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ایی و به استناد گفته‌های مقام‌های نظامی ایران، پرتاب سه «وسیله‌فضایی» به فضا از سوی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خوانده بود. این سه ماهواره قرار در ماه‌های آینده پرتاب شوند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همان قطعنامه‌ای که چند روز پس از امضای توافقنامه «برجام » در ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

هر ۱۵ عضو شورای امنیت به این این قطعنامه رای مثبت داده‌اند.

برابر یکی از بندهای بیانیه‌ایی که پیوست این قطعنامه است؛ از ایران خواسته شده که تا هشت سال، از هر فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل سلاح اتمی دارد، از جمله پرتاب موشک‌هایی که از این فن‌آوری استفاده می‌کنند خودداری کند.

در بیانیه روز پنجشنبه پمپئو آمده است که آمریکا بنا ندارد کنار بایستد و ناظر این سیاست‌های مخرب ایران برای ثبات و امنیت بین‌المللی باشد.

در بخشی دیگری از بیانیه پمپئو  آمده است: «به ایران توصیه می‌کنیم از اقدام‌های تحریک‌آمیز پرتاب موشک پرهیز کند و همه فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک را متوقف نماید تا مانع از تشدید تحریم‌های اقتصادی و انزوای دیپلماتیک خود شود.»

جواد ظریف در پاسخیکه در توئیتر  نوشته گفته که آن جاییکه آمریکا خودش قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ در موقعیتی نیست که بخواهد کسی را در این باره موعظه کند.

به نظر می‌رسد موضع‌گیری روز پنجشنبه وزیر خارجه آمریکا، اشاره به صحبت‌های ماه گذشته قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع ایران، باشد. این مقام نظامی ایران گفته بود که در ماه‌های آینده، ایران سه ماهواره به فضا پرتاب خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More