شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاسخ روحانی به پیشنهاد دیدار با ترامپ:‌ ملاقات فقط در صورت برداشتن تحریم‌ها

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در واکنش به طرح پیشنهاد دیدار با رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم، اینکه کسی به دنبال عکس گرفتن با حسن روحانی است، امکان‌پذیر نیست مگر آن‌که روزی از تحریم‌های ظالمانه دست بردارند.»

روحانی در واکنش به این پیشنهاد که در حاشیه اجلاس گروه هفت در فرانسه  مطرح شده است، افزود:‌ «هرگونه تحول در رفتار ما از توبه آن‌ها آغاز می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی روز سه‌شنبه پنجم شهریورماه در مراسم اقدام ملی تولید مسکن با تاکید بر تلاش برای حل مشکلات اضافه کرد:‌ «در رابطه ما با آمریکا، بدون اینکه آمریکا از تحریم‌ها دست بردارد و دور اشتباه‌هایش خط بکشد، دچار تحول مثبتی نخواهیم شد.»

روحانی با تاکید بر لغو «تحریم و تروریسم اقتصادی» علیه ایران اظهار کرد: «با احترام و تکریم، انقلاب و نظام و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و از خطاهایشان بازگردند.»

واکنش امروز روحانی در حالی است که روز گذشته او با انتقاد از مخالفان داخلی مذاکره گفته بود «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم.»

پس از این سخنان روحانی، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در یک نشست خبری با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در حاشیه نشست گروه هفت از آماده شدن شرایط مذاکره بین ایران و آمریکا خبر داد و گفت «امیدوار است طی هفته‌های آینده روحانی و ترامپ با هم دیدار کنند.»

ترامپ نیز اعلام کرد «در شرایط درست، حاضرم با رییس‌جمهوری ایران دیدار کنم.»

روحانی در بخشی از سخنرانی امروز خود نیز دوباره به اولویت منافع ملی و مذاکره اشاره کرد و گفت:‌ «یکی از قدرت‌های ما قدرت دیپلماسی ماست. ما با دیگران حرف می‌زنیم، مذاکره می‌کنیم و دیپلماسی می‌کنیم، تا منافع مردم را حفظ کنیم.» 

با این حال او شرط «توبه» و «آرمان‌های انقلاب» را نیز به سخنان قبلی خود اضافه کرد و گفت: «لازم باشد در برابر زورگو می ایستیم.»

رییس‌جمهوری ایران در همین ارتباط اعلام کرد:‌ «آن‌چه که در هفته‌های اخیر در رابطه با مذاکرات با جهان انجام دادیم و انجام می‌دهیم بر همین اساس است.»

او همچنین توضیح داد: «الان نیز تقریبا به طور مداوم با پنج قدرت (۱+۴) در حال مذاکره‌ایم و راه ما نیز روشن است؛ اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود بازگشتند ما هم کامل به تعهدات خود عمل می‌کنیم و اگر آن‌ها به تعهدات خود بازنگشتند، ما نیز به راه خود ادامه می‌دهیم.»

در ماه‌های گذشته، با افزایش تنش بین ایران و آمریکا، دولت فرانسه تلاش کرد با رایزنی و دیدار با مقام‌های این دو کشور نسبت به میانجی‌گری بین آن‌ها اقدام کند. 

در همین زمینه، همزمان با نشست گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه، تلاش‌ها برای ایجاد ارتباط و مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا با سفر غیرمنتظره ظریف افزایش پیدا کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More